HomeNieuwsColumnLekenwaarnemingen

Lekenwaarnemingen

westerstraat (kruispunt).jpg
Forse boetes voor streekvervoerders Connexxion en Arriva zijn uitgedeeld door het voormalige ROA, nu Stadsregio Amsterdam geheten. Connexxion bakte ze kennelijk heel bruin, want die boete bedraagt ca. een half miljoen euro. Hoe Connexxion dit weer terugverdient, ontgaat aan mijn waarneming. Maar terugverdienen zullen ze het, via de portemonnee van de reiziger, wat kunnen ze anders?

Arriva heeft 25.000 euro boete gekregen en dat was de dagen na het bekend worden van deze boete direct te merken. Hoe deze vervoerder het terugverdient kan ik namelijk als leek wel waarnemen. Er vallen momenteel vooral in de spits gewoon diensten uit. Overslag is dus troef op de haltes, langere wachttijden en overvolle bussen. Zo krijgt de reiziger de boete door Arriva doorgespeeld. In verdienen op de inzet van materieel, het is een spel dat Arriva goed in de vingers heeft, neem ik als lekenwaarnemer als kennis tot me. Het is te hopen dat de politieagenten van Stadsregio Amsterdam ook dit patroon waarnemen, maar ik ben daar niet echt gerust op.

En het GVB dan zult u zich afvragen? Die maakt er met de metro een zooitje van. Dat is duidelijk door de politieagenten van de Stadsregio geconstateerd. Oud aftands materieel en overvolle metrostellen, stiptheid ho maar! Veevervoer en dus het tonen van weinig respect voor de passagiers! Na aftrek van de boetes voor de metro krijgt het GVB toch nog een bonus  van 1 miljoen euro: "omdat de prestaties duidelijk verbeterd zijn, vooral op het gebied van stiptheid bij bus en tram". Hier valt mijn denken stil. Je maakt er eerst een potje van, wordt wat beter (?) en incasseren maar.

Ook op dit gebied ben ik als leek ervaringsdeskundige. Op het punt waar ik vaak opstap komen vijf trams langs die ik alle vijf kan gebruiken. De afgelopen weken nam ik (net als in periodes daarvoor) waar dat er soms een ‘afgeknoedelde’ tram komt. Daarna heel lang niets. En dan plotseling alle vijf of vier, en dan weer niets. Het lijkt wel of het GVB door een Italiaanse vervoersmaatschappij is overgenomen en het rittenschema in Rome wordt gemaakt. Ik denk dat de Stadsregio Amsterdam eigenlijk geld teveel heeft en zo Sinterklaas speelt naar het GVB. Ik kan het niet waarmaken, maar ik neem als leek wel lobbycircuits en netwerken in Amsterdam waar die op een vestzak-broekzak-verhouding zouden kunnen wijzen.

Iets dergelijks neem ik ook waar in Purmerend. De Stadsregio Amsterdam geeft ook geld uit voor verbeteringen aan het wegdek, maar dat moet dan wel ‘geoormerkt’ zijn aan een plan. Er is zoveel geld beschikbaar dat zelfs de tekorten van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn er door gedekt zouden kunnen worden is mijn lekenwaarneming. Er blijft zelfs elk jaar veel geld over dat om een nuttige besteding schreeuwt.

Het hardnekkige gerucht gaat dat in het najaar het dagelijks bestuur van de Stadsregio, gevormd door burgemeester of wethouder van een aangesloten gemeente, een rondje maakt van:  "wie heeft nog een plan om geld aan uit te geven?" Purmerend stak enige tijd terug een vinger op. Het wegdek in de Nieuwstraat en de Westerstraat moest nodig worden vervangen. Geld om dit snel te doen was er niet, de reserveringen voor onderhoud in Purmerend zijn nu eenmaal karig of ontbreken in het geheel. Wanbeheer zult u denken, maar dat is weer een ander verhaal. Hergebruik van oude, getrommelde zo gehistoriseerde, stenen zit er op de asfaltstraten Nieuwstraat en Westerstraat niet in.

Toen moet de ‘geniale’ gedachte bij de Purmerendse bestuurders zijn ontstaan om het net op de plank gelegde plan voor eenrichtingsverkeer in de binnenstad er meteen weer af te halen. Het voorstel om eenrichtingsverkeer in Nieuwstraat en Westerstraat nu vast te creëren en dat daarvoor dus het wegdek moest worden aangepakt, ontving toen de eindejaarsbonus van de Stadsregio. In de jaren daarvoor kreeg Purmerend die bonussen voor de rotondes, maar ja door die plannen raak je een keertje heen.

Dit verhaal, dat ik ooit uit de bekende betrouwbare bron vernam, kwam bij me terug in de geest toen ik ‘chaosdirigent’ Krieger tegen de raadsleden hoorde zeggen dat: "we 180.000 euro subsidiegeld terug zouden moeten betalen aan de Stadsregio als we het eenrichtingsverkeer in de Nieuwstraat en Westerstraat nu ongedaan zouden maken". En zo is het gekomen dat op de Stadspartij en Leefbaar Purmerend 2001 na, alle andere partijen voor dit ‘keiharde’ terugbetaalargument zwichtten. "Ze deden een plas, pakten hun jas en het gewraakte eenrichtingsverkeer bleef zoals het was." "Vandaag is de door het college gecreëerde chaos in ’t Stadje weer groter dan gisteren", om het maar eens op de wijze te zeggen zoals wijlen Alexander Pola dat ooit deed…

Column artikelen