HomeNieuwsVerkeer en VervoerVoornemen verlenging OV concessie Waterland tot eind 2021

Voornemen verlenging OV concessie Waterland tot eind 2021


Het dagelijks bestuur van de Stadsregio spreekt het voornemen uit de concessie Waterland te verlengen met twee jaar tot eind 2021. Voordat het dagelijks bestuur hierover een definitief besluit neemt wordt aan de Reizigers Advies Raad en de Adviescommissie Waterland advies over de voorgenomen verlenging gevraagd.

Complicatie is nog wel de precieze inhoud van de concessie na de opening van de metro Noord/Zuidlijn ergens rond eind 2017 medio 2018In het Concessiebesluit Waterland is een optie tot verlenging van de huidige concessie (2012-2019) met maximaal twee jaar opgenomen. Hier moet uiterlijk op 1 juli 2017 over besloten worden. De concessiehouder Waterland, EBS, biedt relatief veel openbaar vervoer tegen lage kosten en een hoge kwaliteit. De concessie Waterland behoort tot de beste concessies van Nederland wanneer men kijkt naar reizigerswaardering. Gemiddeld kreeg de concessie afgelopen jaren een 7,7 van de OV reizigers.

De concessie Waterland beslaat een gebied ten noorden van Amsterdam, wat deels overeenkomt met de historische streek Waterland, maar niet helemaal. Zo valt het deel van de streek wat onderdeel is van Amsterdam-Noord niet onder de concessie. De concessie beslaat de gemeenten Purmerend, Edam-Volendam, Waterland, Landsmeer, Beemster, Zeevang en Wormerland. Er zijn daarnaast
uitlopers naar Amsterdam, Hoorn, De Rijp en Wormerveer. Backbone van het
netwerk zijn de R-net-lijnen die snelle verbindingen vormen met Amsterdam. In de spits rijden speciale R-net Bizzliners; snelle comfortabele bussen naar Amsterdam Holendrecht. Het reguliere netwerk bestaat uit de ‘Gele Bussen,’ die een meer ontsluitende functie hebben.
Verder zijn er spitsbussen, schoolbussen en buurtbussen.

De concessie Waterland is vrij uniek in Nederland door de sterke gerichtheid op Amsterdam; vanuit Purmerend heeft elke wijk aansluiting op een snelle buslijn naar Amsterdam. Deze lijnen rijden in hoge frequentie over de provinciale weg N235, grotendeels over een eigen busbaan. De andere hoofdroute is de N247 die ook grotendeels over een doorgaande busbaan beschikt. Hierdoor zijn de gemiddelde reisafstanden in de regio groter dan elders. Vrijwel iedereen reist van en naar Amsterdam, en verder.

De huidige concessie is ingegaan in 2012 en loopt tot 2019, met dus de mogelijkheid om het nog eens maximaal twee jaar te verlengen. Vervoerder is EBS; onderdeel van het Israëlische busbedrijf Egged. Met in totaal bijna 5.000 bussen is Egged een van de grootste vervoerbedrijven ter wereld.

Verkeer en Vervoer artikelen