HomeNieuwsWelzijn‘Senioren maken inhaalslag digitalisering’

‘Senioren maken inhaalslag digitalisering’


Senioren hebben een inhaalslag gemaakt in het gebruik van internet. Dat meldt seniorenbond KBO-PCOB na onderzoek bij ruim tweeduizend ouderen. De digitale vaardigheden van ouderen zijn een stuk groter dan drie jaar geleden.
Problemen
Senioren maken volgens KBO-PCOB meer gebruik van internet, bijvoorbeeld met Facebook, bankzaken via internet en door digitaal belastingaangifte te doen. Toch heeft de bond nog wel zorgen over de ‘digitale aansluiting’ van ouderen. De hoop is daarbij gevestigd op een nieuw kabinet.  Ruim een derde van de online senioren is bijvoorbeeld niet in staat om een gemaakte foto op te slaan op hun computer en vervolgens te uploaden. Een actie die bij veel aanvraagprocedures vereist is, bijvoorbeeld van een kortingskaart. Ook het herkennen van correcte internet- en e-mailadressen geeft regelmatig problemen.’Decentralisatie 
De afhankelijkheid van internet wordt steeds groter.  Ook voor senioren, zo ziet KBO-PCOB. ‘Door de recente decentralisatie van zorgtaken bijvoorbeeld, moeten zij hun zorg en ondersteuning voor een groot deel via de gemeente regelen. Gemeenten kiezen hierbij steeds vaker voor aanvragen via de digitale snelweg. Een zekere mate van digitale basisvaardigheden is hierbij een vereiste.’Toekomstbeeld 
De verwachtingen van senioren voor de toekomst op het gebied van digitalisering zijn niet al te hoog. Een op vijf senioren verwacht internetontwikkelingen in de toekomst bij te kunnen benen. De helft denkt dat dit steeds lastiger wordt en vier op tien senioren stellen dat ze op een bepaald moment internet niet meer kunnen gebruiken.
‘Oude’ dienstverlening
Minister Ronald Plasterk verwacht dat veel overheidsorganisaties traditionele vormen van dienstverlening nog geruime tijd zullen gebruiken. Dat schreef hij vorig jaar in zijn antwoord op kamervragen van Astrid Oosenbrug (PvdA). Plasterk meldde in zijn antwoord dat veel overheidsorganisaties digitale dienstverlening hebben toegevoegd aan de traditionele vormen van dienstverlening en dat zij ‘die kanalen nog geruime tijd gebruiken.’ ‘Het is de lijn van alle overheidsorganisaties dat – waar nodig – een alternatief kanaal beschikbaar is voor mensen die niet over middelen voor digitale communicatie beschikken, of die niet digivaardig zijn.’

Welzijn artikelen