Milieu
Home Nieuws Milieu Plug-in hybrides bijna net zo vervuilend als gewone diesel- en benzineauto’s

Plug-in hybrides bijna net zo vervuilend als gewone diesel- en benzineauto’s

Nieuw onderzoek stelt grote verschillen tussen belofte en werkelijkheid vast

laadpaalPlug-in hybride auto’s blijken in werkelijkheid tweeënhalf keer vervuilender dan laboratoriumtests aangeven. Dit blijkt uit een analyse van Transport & Environment. De Europese transport en milieufederatie liet onderzoek doen naar de werkelijke emissiegegevens van circa 20.000 plug-in hybride auto’s in heel Europa. Natuur & Milieu stelt op basis van de analyse vast dat dit beeld ook op plug-in hybrides in Nederland van toepassing is: ‘Deze auto’s lijken een milieuvriendelijke keuze, maar zijn het nauwelijks’.

Uit de analyse van Transport & Environment blijkt dat plug-in hybrides gemiddeld 117 gram CO2 per kilometer uitstoten, terwijl de officiële testresultaten 44 gram CO2 per kilometer aangeven. Het verschil is te verklaren doordat de auto’s steeds automatisch overgaan op de motor, bijvoorbeeld omdat de ruitverwarming aangaat. Ook laden eigenaren hun auto’s niet vaak genoeg op en is het bereik op de elektrische stand beperkt. Hierdoor staan ze qua CO2-uitstoot veel dichter bij benzine- en dieselauto’s, die in werkelijke omstandigheden respectievelijk 164 en 167 gram CO2 per kilometer uitstoten. De meeste plug-in hybrides waarbij de bestuurder bewust de ‘emissievrije modus’ inschakelt – waarmee de auto tijdens korte ritten als volledig elektrisch kan rijden – blijven dus hun motor gebruiken, stoten daardoor CO2 en fijnstof uit en verhogen de kosten voor de eigenaar.

Op het verkeerde been
‘Met plug-in hybrides worden consumenten op het verkeerde been gezet: Ze lijken misschien een veel milieuvriendelijkere keuze, maar valse claims van lagere emissies zijn een truc van autofabrikanten om SUV’s en benzine- en dieselmotoren te blijven produceren, de Europese CO2 normen die sinds dit jaar gelden te omzeilen en miljarden euro’s aan boetes te voorkomen,’ zegt Rob van Tilburg, directeur Programma’s, van Natuur & Milieu. ‘Door het bestaan van deze tussenvorm wordt de noodzakelijke transitie naar echt duurzaam en volledig elektrisch wegtransport alleen maar vertraagd. Mensen die een ‘groene stap’ maken door de aanschaf van een plug-in hybride maken namelijk lang niet de winst die ze zouden willen, en de aanschaf van een volledig elektrische auto komt er vaak mee op de lange baan.’

Enorme subsidie voor deze plug-ins
De Nederlandse staat subsidieert plug-in hybride auto’s (PHEV’s) nog rijkelijk bij de aankoop door een riante korting op de CO2 gebaseerde BPM (aanschafbelasting) te geven. De Volvo XC90 heeft als benzinevariant bijvoorbeeld € 16.393,- BPM en voor de PHEV-versie is dat slechts € 460. Dit geldt ook voor de andere merken die een PHEV-versie van hun modellen op de markt brengen. En hoe groter de auto, hoe groter het verschil. Van Tilburg: ‘Deze vorm van stimulering kan veel beter en effectiever worden besteed aan volledig elektrische auto’s door de subsidie voor particulieren voor de aanschaf van kleinere elektrische auto’s te verruimen.’

Populariteit plug-ins
Uit recent onderzoek van Panel Wizard bleek nog dat plug-in hybride auto’s steeds populairder worden. Als eerstvolgende auto wil 11% van de Nederlanders wil naar plug-in hybride switchen, slechts 8,8% wil volledig elektrisch rijden. Dit terwijl over de gehele levensduur een plug-in hybride auto zo’n 28 ton CO2 zal uitstoten, tegenover 3,8 ton CO2 bij een volledig elektrische auto, ruim 7 keer zoveel.

Milieu artikelen

VNG: Regie Rijk nodig voor probleem van verzakkende huizen

Verzakkende huizen vormen een groot maatschappelijk probleem waardoor huiseigenaren financieel volkomen in de knel kunnen komen. Gemeenten kunnen hun inwoners hierbij niet helpen. Gezien...

Volgende stap in strijd tegen blikjes in zwerfafval

Het kabinet zet een volgende stap in de strijd tegen blikjes in het zwerfafval. De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Van Veldhoven van...

NRC: Proefproject aardgasloos Purmerend-Overwhere stilgelegd

Plotseling was daar - vrijdag 16 oktober- het bericht in de NRC. Gemeld wordt in de krant dat het aardgasloos proefproject in Purmerend-Overwhere is...

Natuur en Milieu: ‘Wetsvoorstel stikstof biedt schijnoplossing’

Door vast te houden aan de helft van de benodigde stikstofreductie, kiest het kabinet opnieuw voor een papieren oplossing ten koste van onze natuur....

VNG maakt zich zorgen over de manier waarop het gebruik van houtige biomassa als energiedrager wordt gestimuleerd

Gemeenten willen meer invloed op de discussie over houtige biomassa, waar zij op verschillende manieren mee te maken hebben. Daarom benoemt de Vereniging Nederlandse...

Zorgen M.O.B. over voortbestaan Stadsverwarming onterecht stelt college

Onlangs stelde de Stadspartij technische vragen naar aanleiding van een alarmerende brief van milieuorganisatie M.O.B.Onderwerp van de brief van M.O.B. is de stand van...

Plug-in hybrides bijna net zo vervuilend als gewone diesel- en benzineauto’s

Nieuw onderzoek stelt grote verschillen tussen belofte en werkelijkheid vast Plug-in hybride auto’s blijken in werkelijkheid tweeënhalf keer vervuilender dan laboratoriumtests aangeven. Dit blijkt uit...

MOB: ‘geen toekomst voor houtige biomassa dat heeft vergaande gevolgen voor de Stadsverwarming’

De milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) werd bekend door het stikstofarrest. Inmiddels heeft de organisatie het onder andere ook gemunt op biomassacentrales. Vooral...