Verkeer en Vervoer Verkeer en Vervoer
Home Nieuws Verkeer en Vervoer Parkeerdruk op binnenstad wordt ontlast

Parkeerdruk op binnenstad wordt ontlast

SligrowagenwHA
foto Stadspartij

Er zijn op het moment veel bouwactiviteiten gaande in de binnenstad en directe omgeving hiervan. Dat zorgt tijdelijk voor overlast en meer parkeerdruk. Daarbij zijn de bovenste twee parkeerdekken van de Eggert parkeergarage tijdelijk gesloten. De eigenaar van het Eggert centrum heeft dit om veiligheidsredenen besloten nadat er corrosie in de constructie was aangetroffen. Het is nog niet bekend voor hoe lang de twee dekken gesloten blijven.
December is voor ondernemers een belangrijke maand. De gemeente heeft gezocht naar een manier om de stad in de periode goed bereikbaar te houden. Met een memo heeft wethouder Tijmstra hierover de gemeenteraad geïnformeerd over de te ondernemen acties.
Tijdelijke ca. 110 parkeerplekken erbij in Wagenweggebied

De gemeente heeft gezocht naar locaties waar op korte termijn extra tijdelijke parkeerplekken gerealiseerd kunnen worden, zodat er voor bezoekers van de binnenstad een alternatief is. Met DEEN is overeengekomen dat zij hun parkeerterrein 24 uur open stellen, dit is inmiddels gerealiseerd.

Daarnaast worden er in het Wagenweggebied op twee locaties ook tijdelijke parkeerplekken gerealiseerd: het terrein achter het voormalige gebouw van de Kweker/Sligro aan de Wherekant (ca. 50 parkeerplekken) en het terrein achter het bedrijfsverzamelgebouw, grenzend aan een van de entrees naar het Kooimanpark (ca. 60 parkeerplekken).
Het Wherekant-terrein grenst aan één zijde aan woningen. Met de bewonersvertegenwoordiging is de mogelijkheid om hier parkeerplekken aan te brengen besproken. Het terrein aan het Kooimanpark is van een particuliere eigenaar. Met hem worden afspraken gemaakt over gebruik van het terrein.
December gratis parkeren, daarna laag (dag)tarief
In december wil de gemeente op de terreinen aan de Wherekant en grenzend aan het Kooimanpark parkeren gratis aanbieden. De maand december kent een hoge parkeerdruk, dit wordt versterkt door de huidige beperkte openstelling van de Eggert parkeergarage. Gratis parkeren op de twee terreinen in december wordt daarom een passende oplossing geacht richting ondernemers en bezoekers. Vanaf 1 januari 2020 worden het betaalde parkeerplaatsen, die worden ingericht voor langparkeerders, tegen een laag (dag)tarief. Dit zal op borden bij de parkeerterreinen duidelijk aangegeven worden.
Start vanaf 2 december
De terreinen zijn vanaf vandaag  2 december beschikbaar. Het terrein aan het Kooimanpark is al ingericht als parkeerplaats. Begin januari worden er aan de Wherekant parkeervakken ingetekend. Naast bebording op de parkeerterreinen zelf, worden er verwijsborden aan de Wagenweg geplaatst. Ook worden extra communicatie ingezet om bezoekers aan de binnenstad te wijzen op deze mogelijkheden. Naast de gemeentelijke middelen en bebording op straat, wordt hiervoor de samenwerking gezocht met de ondernemers in de binnenstad.
Tot slot
Naast de realisatie van bovengenoemde parkeerterreinen als oplossing voor de korte termijn, onderzoekt de gemeente de mogelijkheid om meer tijdelijke parkeerplekken te realiseren aan de rand van de binnenstad. Daarvoor worden verkennende gesprekken gevoerd met ontwikkelaar BPD over het terrein langs de Kooimanweg dat zij onlangs hebben aangekocht.

Verkeer en Vervoer artikelen

Stadspartij stelt voor snelheid remmende maatregelen te nemen in Purmer Noord

Op de Overlanderstraat en de Grotehuysweg in de Purmer Noord wordt regelmatig te hard gereden. Bewoners laten bij voortduring weten dat er dringend snelheid...

Vervoerregio Amsterdam investeert 235 miljoen euro extra

Vervoerregio Amsterdam investeert 235 miljoen euro extra om Amsterdam en omliggende regio klaar te stomen voor de toekomst. Investeringen in verkeersveiligheids- en ov-projecten, zero...

Provincie onderzoekt beter OV tussen Amsterdam, Zaanstad en Purmerend

De provincie Noord-Holland onderzoekt samen met de Vervoerregio Amsterdam of de huidige busverbindingen tussen Amsterdam, Zaanstad en Purmerend de komende 20 jaar voldoende capaciteit...

Werkgeversafspraken over spreiden werktijden en vervoer

‘Hyperspits behoort meer en meer tot verleden’. Ruim 20 grote organisaties in Metropoolregio Amsterdam ondertekenen werkgeversverklaring: spreiden van werktijden en vervoermiddelen tijdens en na...

Doorfietsen in Noord-Holland

De provincie Noord-Holland werkt aan één groot netwerk van aaneengesloten fietspaden. Steeds meer Noord-Hollanders kiezen voor de (elektrische) fiets als zij naar hun werk reizen...

Meer slagkracht regio’s voor oplaadpunten elektrisch rijden

De overheden die zijn verenigd in MRA-Elektrisch (MRA-E) gaan samen met het Rijk zorgen voor voldoende oplaadpunten voor het groeiende aantal elektrische auto’s. De...

Onderzoek: Slim parkeerbeleid biedt ruimte voor woningen en groen

Als gemeenten bij nieuwbouwplannen alternatieven voor autobezit bieden en een strenger parkeerbeleid voeren, zijn er minder parkeerplaatsen nodig in stedelijke gebieden. De ruimte die dan...

Raad van State: wetsvoorstel differentiatie van parkeertarieven via uitstoot nutteloos

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft advies uitgebracht over het wetsvoorstel dat de  Gemeentewet wijzigt in verband met de ‘differentiatie van...