
De overdracht van het beheer van de wegen in de Beemster droogmakerij door het Hoogheemraadschap is een heikel project. De vraag is of de wegen op het moment van opdracht in een puike conditie zijn en de bijbehorende over te dragen financiën toereikend zijn. Daarover is niet alleen in Purmerend maar ook bij omliggende gemeenten grote twijfel.
Nu in 2025 ook de gemeente Purmerend voor de keuze komt te staan om al dan niet ongeveer 87 km weg in “bezit” te krijgen is het van groot belang te weten wat nu werkelijk en in welke staat de wegen worden overgedragen. Deze overdracht kan gepaard gaan met enorme kosten voor onze inwoners wanneer er na de overdracht ‘onvoorziene gebreken’ worden geconstateerd.
Hierover stelde ons raadslid Nico de Lange vragen aan het college.
Inleidend
Sinds enkele jaren is er het voornemen dat al dan niet moet leiden tot overdracht van de wegen en dijken in het buitengebied van Beemster door het Hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier (HHNK) naar de gemeente Purmerend. Daar zijn vele aandachtspunten en consequenties aan verbonden.
De gemeenteraad is daarover tot heden zeer beperkt geïnformeerd. Uit verschillende berichten is te vernemen dat deze overdracht in buurgemeenten niet vlekkeloos verloopt en partijen na de overdracht elkaar voor de bestuursrechter treffen.
Reactie college op de vragen
Het college laat weten samen het met HHNK bezig te zijn de kwaliteit van het wegennet in beeld te brengen. Op basis van een gezamenlijke uitgangspuntennotitie, worden de door gemeente Purmerend noodzakelijk bevonden aanvullende onderzoeken op de huidige staat van de asfaltwegen uitgevoerd.
Deze onderzoeken worden door een onafhankelijke partij gedaan. Met de uitkomsten van de onderzoeken, wordt aan de onafhankelijke partij een beheeradvies gevraagd voor de korte termijn (tot 5 jaar) en voor de langere termijn (20 jaar) inclusief een inschatting van de financiële consequenties. Daarnaast is de gemeente bezig met het opstellen van een geheel omvattend bedrijfsplan.
De uitkomst van de onderzoeken en adviezen zijn belangrijke bij de voorbereiding op besluitvorming door de raad.
Onderzoeksresultaten uitgangspunt voor verdere onderhandelingen
De beheerders van Purmerend en het HHNK zijn al geruime tijd bezig om beheerzaken en de staat van het areaal te bespreken. Daarom is er ook een zeer uitgebreid gezamenlijk onderzoek gestart.
Wanneer de onderzoeksresultaten bekend zijn en verwerkt in een realistisch bedrijfsplan, zal dit onderdeel zijn van de verdere onderhandelingen. Hierover zijn afspraken gemaakt.
Verschillen van inzicht over de wijze van beheer en de staat hiervan worden zeker kritisch besproken en zijn ook onderdeel van de onderhandelingen.
Stand van zaken
Op basis van kennis en ervaring van de beheerders van Purmerend, de beheergegevens die is ontvangen van HHNK en het al eerder genoemde gezamenlijk onderzoek, is de verwachting dat de gemeente voldoende inzicht krijgt wat wel of niet de schade zal zijn in de diepere grondlagen en fundering.
Er wordt goed uitgezocht wat de staat is van verschillende weggedeelten die cosmetisch zijn gerepareerd. Dit mede in de wetenschap dat het rode asfalt van de fiets(suggestie)stroken en de plateaus op kruispunten van een mindere kwaliteit is dan het reguliere zwarte asfalt.
Bomen
De verplichte heraanplant van bomenrijen (onderdeel van de Werelderfgoed status) is door het HHNK voortvarend uitgevoerd. Na elke storm ligt er wel veel dood hout en afgewaaide takken op buitenwegen. Ook boomsoorten op ent en met penwortels zijn kwetsbaar bij storm en vallen regelmatig om.
Hiertoe is een afzonderlijk gezamenlijk onderzoek gestart. De uitkomsten hiervan worden meegenomen in de verdere planontwikkeling.
HHNK blijft grondeigenaar van alle waterkeringen, zoals de Beemster- en de Purmerdijk. Het beheer en onderhoud van de weg erop zal overgedragen worden aan de gemeente. Hiervoor krijgt de gemeente een opstalrecht voor de weg, inclusief de fundering en voor de weg gerelateerde zaken als verkeersborden, openbare verlichting e.d. HHNK blijft als grondeigenaar verantwoordelijk voor de rest.