HomeNieuwsVerkeer en VervoerOok buschauffeurs willen geen compleet rotondemodel

Ook buschauffeurs willen geen compleet rotondemodel

arrivabussen

De afgelopen weken liepen de raadsleden met bewoners en bedrijven door de binnenstad om zich te laten informeren over de verkeersknelpunten. Op dinsdag 10 mei 2011 hebben raadslid Mario Hegger (Stadspartij) en Bart van Elden van de VVD samen met ambtenaar H. Smulders een bezoek gebracht aan de buschauffeurs van Arriva op het Tramplein.

Knelpunten

De chauffeurs weten, uit eigen ervaring van iedere dag rond te rijden in Purmerend, waar de knelpunten zitten. Ook zij riepen dat het tweerichtingsverkeer beter was dan de afsluiting van de Nieuwstaat en de Westerstraat. “Als de bus achter fietsers rijdt, weten velen uit angst niet meer hoe zij moeten fietsen. Dit levert gevaarlijke taferelen op.” Of het probleem echt op te lossen is? Daar werd zeer aan getwijfeld.

Slechte handhaving

Ook het dubbelparkeren voor laden en lossen levert, vooral ten tijde van de markt in de Westerstraat, een probleem op. De algemene opmerking was dan ook dat er in Purmerend slecht wordt gehandhaafd. Bij de koffieshop aan de Gedempte Singelgracht wordt veel dubbel geparkeerd en wordt er aan het eind van de Gedempte singelgracht en het Padjedijk gekeerd waarbij bestuurder hard op hun rem gaan trappen en hierdoor het achteropkomend verkeer in gevaar brengen.

Geen comleet rotondemodel

Een compleet rotondemodel hadden de chauffeurs nog niet goed bekeken, maar de eerste reactie was om dit niet te doen, omdat de boel dan geheel vast staat bij een aanrijding. Wat het meest nodig is om het centrum veilig en leefbaar te houden was toch wel daadwerkelijke handhaving.

Goed besluit

Het was voor Hegger een leuke ervaring om vanuit de gemeenteraad het gesprek aan te gaan met anderen om van daaruit de informatie te krijgen en via de werkgroep (KOP-groep) te laten verwerken en te koen tot een goed beleidsstuk waar een goed besluit over genomen kan worden. Op 9 juni zullen alle resultaten bekend worden gemaakt.

ZIE OOK:

 

Reageer op dit artikel

Volg ons ook op Twitter, via: @Stadspartij

Verkeer en Vervoer artikelen