HomeNieuwsRuimtelijke OrdeningMelkwegbrug door crisis in problemen

Melkwegbrug door crisis in problemen

De bouw van de hypermoderne Melkwegbrug kan door de economische crisis mogelijk niet doorgaan. Dat vindt de Stadspartij na een eerste inventarisatie van de bezuinigingsmaatregelen van 2010. De Melkwegbrug, die eind 2011 gebouwd moet zijn, is volgens de Stadspartij veel te kostbaar om nu te bouwen. De lokale partij van Purmerend ziet liever een eenvoudige brug, die minder geld kost.

In juni van dit jaar zal de gemeenteraad van Purmerend de voorjaarsbegroting vaststellen. Het college van B&W heeft de gemeenteraad al gewaarschuwd dat er dit jaar 3,3 miljoen euro bezuinigd moet worden om de begroting rond te krijgen. Het college vraagt daarom de raad om bezuinigingsvoorstellen in te dienen.

Het college van B&W presenteerde onlangs het plan aan de gemeenteraad om een brug te bouwen over het Noordhollands Kanaal, ter hoogte van het Tramplein. Omdat er regelmatig schepen voorbij varen door het kanaal, moet de doorvaarhoogte voldoende zijn om schepen door te laten. Daarom heeft het architectenbureau een bijzondere constructie ontworpen voor de Kanaalsprong.

MelkwegbrugOpenTwee delen

De Melkwegbrug heeft een bijzonder ontwerp, omdat het voetpad en het fietspad uit twee afzonderlijke delen bestaat. Het voetpad gaat 11 meter omhoog en het fietspad van 16 meter breed heeft de vorm van een grote slinger, waardoor zij een minimale hellingsgraad heeft. Hierdoor is de brug goed toegankelijk voor mindervaliden. Het onderste gedeelte kan open als er boten doorheen moeten varen (afb. rechts). Als de brug klaar is, zal in ongeveer twee jaar het busstation Tramplein geherstructureerd worden.

Hoewel de Stadspartij onder de indruk is van het ontwerp van de brug, wil zij er op dit moment niet zoveel geld voor uit trekken. “Als je in een bezuinigingsperiode gaat investeren in een dergelijke brug, komen zaken als sport, onderwijs en veiligheid onder druk te staan,” zegt de Stadspartij in een reactie. “Het is dan beter om te investeren in een eenvoudige brug die minder kost, waardoor er genoeg geld over blijft voor andere zaken die de aandacht van de gemeente vragen. Bovendien sluit je met een dergelijk hoge brug weer doelgroepen als mindervaliden uit.”

Tussen de Melkwegbrug en de Sluisbrug wordt mogelijk een promenade gebouwd. Het is nog niet zeker of het nabijgelegen tankstation zal verdwijnen. Door de verbouwing van het Tramplein zal mogelijk de bus niet meer via de Gouw rijden, maar via de Claxonate-pakeergarage. Dit vinden enkele raadsleden opvallend omdat hen altijd verteld is dat het voor een bus onmogelijk is om vanaf de Claxonate rechtsaf de Nieuwstraat in te rijden, omdat de bocht te smal is.

 

MelkwegbrugBovenaanzicht2De impressies van de brug zijn gemaakt door NEXT Architects en Rietveld Landscape

Ruimtelijke Ordening artikelen