HomeNieuwsVerkeer en Vervoer"Gratis bus trekt vooral automobilisten"

“Gratis bus trekt vooral automobilisten”

arriva bussen.jpgDe gratis bus tijdens koopdagen trekt vooral automobilisten, maar ook fietsers. Dat blijkt uit een evaluatie van de proef met de gratis bus tijdens de drukke decemberdagen in Eindhoven. Tijdens de piekperiode kregen de bussen ruim 15% meer passagiers te verwerken. Ook Purmerend heeft sinds januari 2008 een proef met gratis busvervoer binnen de stad.

In Purmerend bestaat de mogelijkheid om op koopavonden, zaterdagen en koopzondagen gratis met de bus naar de binnenstad te reizen. De gemeente is samen met vervoersmaatschappij Arriva Waterland een proef begonnen om meer mensen met de bus te vervoeren. De hoop is uitgesproken dat steeds meer automobilisten de auto laten staan en kiezen voor de bus. Sommigen verwachten dat de extra busreizigers mensen zijn die normaliter op de fiets naar ’t Stadje gaan.

Tijdens de bezoekpieken (vier dagen en drie koopavonden voor de kerst) was de bus in Eindhoven voor iedereen gratis, zodat het centrum van de stad makkelijk bereikbaar was. In die periode is op vijf momenten een enquête afgenomen onder de busreizigers (1.460 enquêtes). Daaruit blijkt ondermeer dat deze actie extra reizigers heeft opgeleverd, waarvan een deel normaal gesproken (vrijwel) nooit met de bus reist. Ook heeft een aantal busreizigers bewust de auto of de fiets laten staan of was anders niet de deur uitgegaan. Een kwart van de nieuwe buspassagiers zou op de fiets zijn gegaan als ze wel hadden moeten betalen.

Tijdens de piekperiode kregen de bussen ruim 15% meer passagiers te verwerken, waardoor op een aantal momenten extra bussen en personeel werden ingezet. Ongeveer de helft van de nieuwe reizigers zou met de auto naar de stad gegaan zijn als ze wel hadden moeten betalen voor de bus. Een kwart van de extra passagiers zou anders op de fiets gegaan zijn en nog eens een kwart zou anders thuis gebleven zijn. Tijdens de actiedagen was het nat, guur en erg koud. De fiets was voor veel mensen dan ook geen aantrekkelijk alternatief.

Bijna de helft van de kinderen en ongeveer een kwart van de ouderen maakt volgens de enquête nooit gebruik van de mogelijkheid om gratis met de bus te gaan. Kanttekening bij de gebruikscijfers is dat de respons op de enquête beperkt is. De belangrijkste redenen om nooit met de gratis bus te gaan zijn voor de (ouders van) kinderen: 47 % gaat liever met de auto; 44 % liever met de fiets en 33% vindt het bezwaarlijk dat volwassen begeleiders wel moeten betalen (men mocht meerdere antwoorden invullen). Bij 65-plussen worden de volgende redenen gegeven om nooit gebruik te maken van de gratis bus: 34 % gaat liever met de auto, 29% gaat liever met de fiets en voor 36% zijn de lichamelijke beperkingen te groot om gebruik te maken van de gratis bus. Bijna alle repondenten zijn overigens (zeer) positief over het initiatief. Stadspartij P93 ziet de evaluatie van het project in Purmerend dan ook met belangstelling tegemoet.

Bron: Fietsberaad 

Verkeer en Vervoer artikelen