Nieuw onderzoek toont aan dat het inderdaad verstandig is om mensen in de weekenden geen zakelijke mails meer te laten lezen. De ongerustheid of er ‘misschien toch een mailtje van de zaak is’, verpest de sfeer van veel werkenden in hun vrije tijd.
Tot deze conclusie komt een team van de Lehigh University, dat heeft samengewerkt met Virginia Tech en de Colorado State University. Het blijkt dat mensen zich in het weekend niet echt kunnen ontspannen, omdat een deel van hun gedachten is gericht op mogelijke zakelijke e-mails die binnen kunnen komen. In Frankrijk is begin dit jaar een wet aangenomen die het versturen van zakelijke e-mails in het weekend aan banden legt.
Meer rust
‘Volgens de onderzoekers zouden meer landen dat voorbeeld moeten volgen. Voor het onderzoek zijn 365 werknemers gevolgd, waarbij is gekeken hoe ze zich gedragen als ze weten dat er eventueel een e-mail van de zaak kan binnenkomen. Ook werd een situatie geschapen waarin duidelijk werd dat zo’n e-mail er niet kon komen. In het eerste geval bleven de mensen onrustig, in situatie 2 konden ze zich beter ontspannen.
Hoeveelheid onbelangrijk
Verrassend genoeg bleek de hoeveelheid e-mails en de lengte daarvan geen rol te spelen bij de vermoeidheid van de proefpersonen in hun vrije tijd. Mensen ie maar één mailtje kregen voelden zich net zo gestresst als mensen die er vel meer kregen. Het is juist de spanning ‘of er een mail komt’ die bepalend is.