
Purmerend ontwikkelt volop. Tot 2040 stijgt het aantal inwoners en komen er meer banen. Dat betekent ook dat het aantal verplaatsingen toeneemt. Het Mobiliteitsplan Purmerend, dat in december 2022 is vastgesteld door de gemeenteraad, beschrijft hoe de gemeente de bereikbaarheid en leefbaarheid gaat verbeteren. Wethouder Coen Lageveen laat weten hoe de gemeente dit in de praktijk wil doen.
Er moeten keuzes gemaakt worden en maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat Purmerend een fijne gemeente blijft om in te leven en te bewegen. Zeker gezien de woningbouwopgave waar we voor staan.
De gemeente volgt voor vervoer hierin het principe in volgorde van keuze: lopen, fietsen, openbaar vervoer, privéauto. In jargon ook bekend als het STOMP-Principe.
Het Mobiliteitsplan Purmerend is een strategisch plan, dat op hoofdlijnen aangeeft wat dit vraagt aan maatregelen. Elke maatregel past in een groter verhaal: Purmerend als 10-minutenstad, bereikbaar en prettig leefbaar voor iedereen. Bij elke maatregel worden bewoners en ondernemers stap voor stap betrokken bij deze keuzes, met aandacht voor ieders belangen en wat dit betekent in de praktijk.
Een van deze maatregelen is het opstellen van beleid voor deelmobiliteit.
Aanleiding
De Vervoerregio Amsterdam is momenteel bezig met het ontwikkelen van een regionale aanpak voor deelmobiliteit. De gemeente staat positief tegenover deze regionale samenwerking, omdat dit de kans vergroot dat aanbieders hun voertuigen ook in Purmerend en de Beemster willen aanbieden. Bovendien maakt een regionaal contract het mogelijk om deelvoertuigen gemeentegrensoverschrijdend te gebruiken.
Tegelijkertijd is het nog onzeker of deze regionale deelmobiliteit daadwerkelijk van de grond komt. Daarom kiest Purmerend er bewust voor om nu al in te zetten op lokale deelmobiliteit als onderdeel van de mobiliteitstransitie.
Mocht de regionale aanpak uiteindelijk gerealiseerd worden, dan sluit Purmerend daar bij aan. Toch blijft ook dan een lokale rol noodzakelijk. Gemeenten behouden de regie over belangrijke keuzes, zoals waar deelmobiliteit wordt gefaciliteerd, onder welke voorwaarden autodeelvergunningen worden verleend, en hoe dit aansluit bij lokale behoeften en ruimtelijke ontwikkelingen. Deze aspecten worden meegenomen in het beleidsproces dat nu wordt gestart.
Doel
Deelmobiliteit (zoals deelauto’s, deelfietsen en deelscooters) kan bijdragen aan een duurzame, leefbare gemeente met minder ruimtebeslag door auto’s. Hoewel het mobiliteitsplan het onderwerp slechts kort aanstipt, is het belang van deelmobiliteit toegenomen door de woningbouwopgave en de noodzaak tot verdichting. Daarom starten we met het opstellen van een beleidsplan en bijbehorende beleidsregels voor deelmobiliteit.
Aanpak
Purmerend doet dit in samenwerking met Mobycon, een bureau met ruime ervaring op dit gebied. Het proces is participatief en stapsgewijs en heeft aandacht voor lokale behoeften.
Betrokkenheid gemeenteraad
Ook de gemeenteraad wordt in een vroeg stadium betrokken bij de beleidsvorming. In september wordt een raadsfestival georganiseerd, waarbij deelmobiliteit 1 van de onderwerpen is. Het college vindt het vanzelfsprekend belangrijk om ook de inzichten aandachtspunten van de gemeenteraad mee te nemen in de verdere uitwerking van het beleid. In de eerste helft van 2026 zal een notitie worden gepresenteerd waarin de uitkomsten van het proces tot dan toe worden vermeld.