HomeNieuwsVerkeer en Vervoer"Boete Arriva al uitgegeven in 2007"

“Boete Arriva al uitgegeven in 2007”

arriva bussen.jpgDe boete van 250.000 euro, die vervoersmaatschappij Arriva begin 2006 opgelegd kreeg, is eind 2007 uitgegeven aan het project Gratis Weekenden OV. “Dit was één weekend in september ten tijde van de Week van de Vooruitgang. Daarbij werden tevens kortingsacties uitgevoerd in die week, waarbij met het eurokaartje in heel Waterland gereden kon worden die week.” Dat zegt een woordvoerder van de Stadsregio Amsterdam (SRA) na vragen van fractielid Evan Persijn (Stadspartij). Reizigers van Arriva Waterland mochten zelf bepalen waar zij de boete aan uit wilde geven.

Arriva kreeg begin 2006 een boete opgelegd van de SRA, vanwege het niet nakomen van haar afspraken. Bussen kwamen regelmatig te laat of kwamen helemaal niet, waardoor grote groepen busreizigers gedupeerd raakten. De SRA bepaalde in juni 2006 dat de busreizigers in Waterland ideeën konden insturen om het bedrag van 250.000 euro aan uit te geven. Uiteindelijk is ervoor gekozen om eenmalig te investering in gratis openbaar vervoer in het weekend.  Naast het weekend in september 2007 zijn er gratis weekenden geweest in het weekend van 2-3 december en tevens een kortingsactie met het eurokaartje voor heel Waterland op 4 en 5 december. Ook was er gratis OV in weekend van 21 en 22 december en waren de eurokaartjes geldig op 25 en 26 december. Met de besteding van de boete is er ook voor gezorgd dat er twee overzichtsborden van de halte-indeling zijn geplaatst op Amsterdam CS. Het gratis OV dat binnen Purmerend in de weekenden is ingevoerd wordt georganiseerd en betaald door de gemeente Purmerend zelf.

Persijn vroeg de SRA ook hoe het stond met de invoering van de OV-Chipkaart. De laatste tijd is de invoering ervan onder grote druk komen te staan, vanwege de gebrekkige veiligheid van het betaalmiddel. De SRA zegt hierop: “De huidige planning was om op 1 augustus 2008 de chipkaart in Waterland in te voeren. Maar, zoals je hebt begrepen zijn er problemen met de veiligheid van de kaart. Mocht blijken dat er aanpassingen nodig zijn in de kaart zelf, of in de software of automaten, dan zal de invoering hoogstwaarschijnlijk vertragen. De vertraging zal dan afhankelijk zijn van de noodzakelijke aanpassingen. Ter illustratie: de kaartverkoop/kaartleesautomaten voor Waterland zijn al besteld; mochten daar alsnog flinke aanpassingen in moeten worden doorgevoerd dan kan daar een langere vertraging uit voorkomen, dan als alleen de chipkaart zelf zal moeten worden aangepast. Het is even afhankelijk van wat Trans Link Systems (TLS), de leverancier van de kaarten en systemen, aan aanpassingen moet gaan doorvoeren.”

 

Verkeer en Vervoer artikelen