HomeNieuwsVerkeer en VervoerArriva niet blij met kwart-rotondemodel

Arriva niet blij met kwart-rotondemodel

tramplein arriva 2.jpg 

Busmaatschappij Arriva Waterland heeft aangegeven niet blij te zijn met het in de zomer van 2007 ingevoerde kwart-rotondemodel in de binnenstad van Purmerend. Tijdens een presentatie aan de raadsleden over de huidige werkwijze en de toekomstplannen gaf Arriva aan vaak te maken te hebben met bussen die in de file staan en daarmee niet op tijd op de plaats van bestemming te kunnen zijn.

Bussen die vanaf het Tramplein de Westerstraat inrijden hebben vaak te maken met langzaam rijdend en stilstaand verkeer. Sinds juli 2007 heeft het college in de Westerstraat en de Nieuwstaat een kwart-rotondemodel ingevoerd. De Stadspartij heeft zich altijd verzet tegen deze maatregel. Ook LP2001 kon zich van het begin af aan niet vinden in de invoering van de verkeersmaatregel. Nadat de winkeliers, de automobilisten en steeds meer politieke partijen in Purmerend hun afkeur uitspraken over het kwart-rotondemodel, geeft nu ook vervoersmaatschappij Arriva aan dat de invoering van de nieuwe verkeersstructuur in de binnenstad niet een juiste oplossing is geweest om de binnenstad van Purmerend autoluw te maken. Bovendien hebben de bussen veel last van vrachtwagens die de busbaan gebruiken voor het laden en lossen van goederen. Vooral tijdens de dinsdagmarkt is deze overlast groot.

Naast haar mening over het kwart-rotondemodel gaf Arriva aan dat binnenkort de buslijn tussen Purmerend en Alkmaar mogelijk niet meer door concurrent Connexxion wordt uitgevoerd. Arriva onderzoekt de mogelijkheden om deze lijn met een eventuele tussenstop over te nemen. Daarnaast onderzoekt Arriva of het busgebruik is toegenomen door de invoering van gratis busvervoer op de koopavonden, zaterdagen en koopzondagen. Sinds 1 januari 2008 is deze actie van kracht, maar er zal pas op termijn een goed beeld gevormd kunnen worden over het gebruik van de actie. Het gratis busvervoer is primair bedoeld om het winkelende publiek met de bus in plaats van met de auto naar de binnenstad te vervoeren. Maar de kans is groot dat vooral mensen die normaliter met de fiets naar ’t Stadje gaan de bus pakken in het weekend. Ook zijn Arriva en de Stadsregio Amsterdam een actie gestart om iedereen die in Purmerend komt worden, of verhuist binnen Purmerend, gratis openbaar vervoer in Waterland en Amsterdam aan te bieden voor een periode van drie maanden.

arriva klein.jpgArriva heeft in 2008 haar dienstregeling op diverse punten aangepast. Zo zal bus 100 vaker naar De Rijp gaan, is lijn 108 uitgebreid met meer bussen en zal de nachtbus 200 ook door het nieuwste gedeelte van de Weidevenne gaan rijden. Tussen juni en september 2008 zal een deel van de IJ-tunnel in Amsterdam afgesloten zijn wegens werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn. Arriva benadrukte dat de afsluiting niet voor het openbaar vervoer geldt. Derhalve zal de directe verbinding tussen Purmerend en Amsterdam Centraal Station blijven bestaan. Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn is Arriva geen voorstander van. De aanleg van een dergelijke lijn is duur en er zijn speciale afspraken met het busvervoer nodig. Arriva ziet liever een verbinding door middel van een lichtgewicht tram tussen Amsterdam en Purmerend.

ZIE OOK:

21-10-2007 Kwart-rotondemodel houdt gemoederen bezig

Verkeer en Vervoer artikelen