
Afgelopen zomer heeft de Burg. D. Kooimanweg tussen de Kooimanbrug tot de inrit/uitrit bij AH XL een tijdelijke herinrichting gekregen. Wethouder Coen Lageveen informeert over aanvullende maatregelen die genomen worden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Op deze locatie komen circa 480 nieuwe woningen. De verwachtte bouwtijd is ongeveer 4 jaar.
Uit het volgen, observeren en evalueren van het huidige kruispunt Wagenweg – Burg. Kooimanweg is in overleg met de politie onderzocht welke mogelijkheden er op korte termijn inpasbaar zijn om de attentie voor de weggebruiker, de automobilist en fiets – voetganger, op het kruispunt te vergroten zonder dat dit afbreuk doet aan de status van de verkeerskundige inrichting.
De volgende aanvullende maatregelen zullen daarom uitgevoerd worden.
De aanpassing van de weg zorgt ervoor dat tijdens de bouw aan Wherezien bouwverkeer en fietsers niet met elkaar in conflict komen.
Als de werkzaamheden voor het project Wherezien zijn afgerond, wordt de weg nog een keer aangepast en gaan de fietsers weer naar de andere kant.
Uitkomsten observatie huidige tijdelijke inrichting
Ondanks het feit dat de tijdelijke situatie nu conform de richtlijnen van het CROW (onafhankelijk adviesbureau voor bedrijven en overheden op het gebied van infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer) is ingericht zijn er een aantal ongevallen en meldingen bekend die betrekking hebben op de nieuwe inrichting:
-
Op het kruispunt zijn er 2 ongevallen bekend bij de politie. Beide keren was er sprake van een ongeval tussen auto-fiets, is de fietser niet gezien (zicht-reactietijd) en was de snelheid van het autoverkeer laag.
-
Naast de ongevallen zijn er ca. 45 meldingen binnengekomen over de verkeerskundige inrichting van het kruispunt. Deze meldingen komen van bewoners, weggebruikers, scholen, en ouders van kinderen die gebruik maken van het kruispunt.
Vanuit de meldingen en ongevallen kan het volgende worden opgemaakt.
-
Het kruispunt wordt (net als de voorgaande situatie) complex gevonden door de weggebruiker door de vele aanwezige verschillende verkeersstromen en het tweerichting fietspad.
-
Er heeft in een periode van 3 maanden 1 ongeval met letsel plaatsgevonden.
-
Bij de meldingen wordt gesproken van meerdere “bijna” ongevallen. De oorzaak van “bijna ongevallen” is door de gemeente niet objectief te achterhalen.
-
De snelheid van het autoverkeer op de locatie lijkt door de toepassing van de inritconstructie laag. (lage snelheid bij kruisend verkeer van fiets-voetganger en auto).
-
Aanvullend op de complexiteit is de voorrangsituatie niet voor elke weggebruiker bekend ondanks het feit dat de verkeerskundige inrichting conform de landelijke richtlijnen is uitgevoerd.
-
Het gedrag van weggebruikers, snelheid elektrische fiets/fatbike, scholieren, lijkt van invloed op het verkeersveiligheidsgevoel van het kruispunt.
Aanvullende maatregelen
In overleg met de politie is onderzocht welke mogelijkheden er op korte termijn inpasbaar zijn om de attentie voor de weggebruiker, de automobilist en fiets – voetganger, op het kruispunt te vergroten zonder dat dit afbreuk doet aan de juridische status van de verkeerskundige inrichting. De volgende aanvullende maatregelen zullen daarom uitgevoerd worden:
-
Toevoegen attentieborden;
-
Toevoegen attentie markering op het voetpad;
-
Toevoegen attentiemarkering op het fietspad t.b.v. oversteeksituatie en bij het autoverkeer vanaf de Wagenweg.
De maatregelen die thans zullen worden uitgevoerd voldoen aan de inrichtingseisen en behouden het belangrijkste element voor de verkeersveiligheid, namelijk een lage snelheid bij kruisend auto met fiets-voetgangersverkeer.
De komende weken worden de aanvullende verkeersborden geplaatst en markering aangebracht. Omdat weersomstandigheden een bepalende factor zijn bij het aanbrengen van markeringen op het wegdek, kan de gemeente geen exacte realisatiedatum aangeven.



