HomeNieuwsEconomieSchiphol stelt geluidshinder te rooskleurig voor

Schiphol stelt geluidshinder te rooskleurig voor


Opstijgende vliegtuigen op Schiphol veroorzaken meer geluidshinder dan de luchthaven beweert. Schiphol hanteert voor de meting een verouderde rekenmethode die de werkelijke geluidshinder onderschat. Als de luchthaven wél de actuele rekenmethode zou toepassen boekt Schiphol aanzienlijk minder ‘milieuwinst’ dan de luchthaven tot nu toe beweert.

Dat concludeert de Commissie voor de Milieueffectrapportage (MER) in een advies. Het advies is opgesteld in opdracht van de Omgevingsraad Schiphol en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Gevolgen voor groeiplannen
De conclusies van de MER-commissie kunnen in het uiterste geval vergaande gevolgen hebben voor de groeiplannen van Schiphol. De luchthaven heeft namelijk op basis van de ‘milieuwinst’ afspraken gemaakt met omwonenden en overheden over het doorgroeien naar meer dan 500.000 starts en landingen na 2020. Beperking van de geluidshinder is een van de belangrijkste voorwaarden voor die groei.

Startprocedures
De milieuwinst die Schiphol incalculeert moet voor een belangrijk deel worden behaald door een nieuwe start- en landingsprocedure voor vliegtuigen, die sinds drie jaar op Schiphol wordt toegepast. De startprocedure, waarbij vliegtuigen sneller naar grote hoogte stijgen dan voorheen, veroorzaakt volgens Schiphol minder overlast. De MER-commissie bestrijdt dat. De verkeerde aanname van Schiphol is volgens de commissie te wijten aan de verouderde rekenmethode die afwijkt van wat in omringende landen wordt toegepast. 

De nieuwe startmethode NADP2, waarbij vliegtuigen na de eerste klim langer op eenzelfde hoogte door vliegen, levert voor luchtvaartmaatschappijen wél winst op: het kerosineverbruik wordt erdoor verminderd. Drie jaar geleden is er op verzoek van de KLM voor het eerst mee geëxperimenteerd. Inmiddels passen veel meer maatschappijen de startmethode toe. Om zo min mogelijk hinder te veroorzaken voor de omgeving wordt op Schiphol ook veelvuldig anders geland. Glijvluchten (zogeheten CDA’s) leiden tot minder lawaai, betoogt Schiphol. Die bewering klopt, zegt de commissie MER.

Zie ook: Banen gaan boven herrie – lezersonderzoek Noord-Hollands Dagblad

Economie artikelen