HomeNieuwsEconomieMeer watertoerisme naar Purmerend

Meer watertoerisme naar Purmerend

Impressietoerisme
Na de opening van het Noordhollandsch Kanaal in1824 door koning Willem 1 passeerden vele schepen de sluizen in Purmerend, soms wel meer dan tienduizend per jaar.

Langzamerhand kwamen er steeds meer plezierbootjes door de sluizen, maar ondanks dat Purmerend mooie vaarwegen heeft en het er plezierig vertoeven is, varen veel watersporters Purmerend voorbij. Daar komt nu verandering in.

Tijdens een inloopavond werden de plannen uiteengezet en kregen bewoners door middel van tekeningen een impressie van hoe het er uit gaat zien. Langs de Kanaalschans en Kanaalkade worden drijvende vlonders van duurzaam en onderhoudsarm materiaal aangelegd en de wandelroute vanaf de Melkwegbrug wordt verlengd met een boardwalk, een wandelpad op het water.

‘Dubbel en dwars’

Om te voorkomen dat beroepsvaart in aanvaring komt met aangemeerde pleziervaartuigen, worden zogenoemde veiligheidspalen geplaatst. Aan de Kanaaldijk tegenover de Kanaalschans en de Kanaalkade komen twee wachtplaatsen voor de recreatievaart, en binnenvaartschepen kunnen voor een korte stop terecht aan de Zuiddijk. Het oude botenhuisje bij de sluis wordt afgebroken en op die plek komt een stenen trap als overgang naar het water. Aan het begin van de wandelroute bij de Melkwegbrug bevindt zich al een stenen trap met daarin het gedicht ‘Dubbel en dwars’ van Thea de Hilster, voorgedragen tijdens de opening van de brug op13 oktober 2012. De drijvende (vinger)steigers worden geplaatst vanaf het water, waardoor overlast minimaal is.

Botenhelling

Ook de Beemsterburgwal krijgt een facelift met een aanmeerge­legenheid voor tien bootjes en een wandelpad op de kade, dat met een trap aansluit op de boardwalk lans de Kanaalkade. Aan kanoërs is ook gedacht; die kunnen straks veilig in- en uitstap­pen op een speciaal ingerichte plek bij de Beemsterbrug. Een lang gekoesterde wens van veel watersporters en vissers gaat eindelijk ook in vervulling, want ter hoogte van het A7-viaduct over het Noordhollandsch Kanaal wordt een openbare (gratis te gebruiken) botenhelling gebouwd. Het is een prima plek met veel parkeerruimte voor auto’s en trailers. Na de al aangebrachte voorzieningen voor watersporters langs de Where is dit het slot­stuk van het gemeentelijk actieplan Watertoerisme 2010-2015.

Betalen

Maar wie gaat dat allemaal betalen? De gemeente betaalt slechts de helft, de andere helft van de kosten voor dit project wordt betaald door de provincie uit het programma Water als Economische Drager. De werkzaamheden vinden plaats in september en oktober 2015. Voor vragen of meer informatie: info@purmerend.nl, t.a.v. Martin Leeuw.

Economie artikelen