HomeNieuwsVerkeer en VervoerEerst een procesvoorstel toekomstige verkeersstructuur

Eerst een procesvoorstel toekomstige verkeersstructuur

In plaats van een verkeersknip worden eerst verkennende passende maatregelen ingevoerd, waarbij een volledige afsluiting van autoverkeer op de Sluisbrug en Beemsterbrug wordt uitgesloten.

Foto Stadspartij-BPP


Op de agenda van de laatste Gemeenteraadsvergadering van 2025 stond een besluit over het Multimodaal Netwerkkader Purmerend 2040. Een beleidskader voor de toekomstige verkeersstructuur van de gemeente. Het laat zien hoe Purmerend groeit richting 2040 en wat dat betekent voor verkeer en mobiliteit. Het kader brengt alle belangrijke netwerken voor de auto, openbaar vervoer en de fiets samen in één overzicht.

Het voorkeursscenario (3) zoals het college dit voorstelde, schetst een toekomstbestendige verkeerscirculatie voor het auto- en busverkeer en ondersteunt een duurzame ontwikkeling van het mobiliteitssysteem.

Voor Purmerend betekent dit een binnenstad die goed bereikbaar blijft voor bezoekers te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer én met de auto. Het betekent ook meer ruimte om prettig te verblijven, bijvoorbeeld door een groene stadsboulevard. Lopen en fietsen worden de logische eerste keuze om je binnen de gemeente te verplaatsen.

De verkeerscirculatie maakt groei mogelijk en zorgt voor een goede verkeersafwikkeling. Auto’s rijden via routes vanuit de woonwijken naar de regionale uitvalswegen (A7, N235, N244). Dit betekent onder andere passende maatregelen bij de Sluisbrug en Beemsterbrug en een robuuste, toekomstbestendige inrichting van de noord-zuidroute.

Eerst een procesvoorstel 

Bij de behandeling van het multimodaal netwerkkader steunde de gemeenteraad een amendement van CDA, D66, Stadspartij-Beemster Polder Partij en Fractie Grader om eerst een procesvoorstel (stappenplan) op te stellen voor de toekomstige verkeerstructuur. Want hoewel het netwerkkader een belangrijke en noodzakelijke stap is naar een duurzaam, bereikbaar en leefbaar binnenstedelijk gebied van de gemeente, bestaan er bij meerdere fracties, inwoners en ondernemers zorgen over de impact, volgorde en gevolgen van mogelijke maatregelen. Het organiseren van de verkeerstructuur moet zorgvuldig gebeuren, met duidelijke aandacht voor bereikbaarheid, leefbaarheid, ondernemersbelangen en verkeersveiligheid voor alle gebruikers.

Verkennende passende maatregelen 

Met het aannemen van het amendement is het besluit over het netwerkkader voorlopig aangehouden. Het college heeft nu de opdracht gekregen om het weren van doorgaand autoverkeer en het tegengaan van sluipverkeer in het centrum als doelstelling te hanteren, met aandacht voor bestemmingsverkeer. In plaats van een verkeersknip worden eerst verkennende passende maatregelen ingevoerd, waarbij een volledige afsluiting van autoverkeer op de Sluisbrug en Beemsterbrug wordt uitgesloten. Ook moeten de effecten worden onderzocht van het verwijderen van af- en oprit 5 (Purmerend) van de A7. En hierbij hoort een zorgvuldig participatieproces met bewoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties, gebruikers en andere belanghebbenden.

De gemeenteraad stemde als volg:

24 stemmen vóór: Stadspartij-Beemster Polder Partij, VVD, CDA, , D66, GroenLinks, Gemeentebelangen Purmerend, PB21, Fractie Grader

12 stemmen tegen: PvdA, Ouderenpartij AOV Purmerend-Beemster, PVV, Forum voor Democratie, Lijst Melvin Smid

 

Verkeer en Vervoer artikelen