HomeNieuwsVeiligheid70 procent minder aangiften: in Purmerend doet de politie het helemaal anders

70 procent minder aangiften: in Purmerend doet de politie het helemaal anders

politiebureau
“We kwamen er bij de recherche achter dat we met veel aangiftes niets konden, dat er niets strafbaars of geen bewijs was en dat mensen ontevreden waren over de afhandeling.”
Reden genoeg om het helemaal anders te doen, vertelt Christel Suzenaar, teamchef bij de politie in Purmerend. En dus begon haar team met een nieuwe manier van aangiften opnemen. Of beter gezegd: bepalen of aangifte doen eigenlijk wel zin heeft.
Uit onderzoek van de Politieacademie blijkt dat veel mensen die aangifte komen doen van kleine delicten helemaal niet zitten te wachten op een strafproces. “De kunst is uitzoeken wat de burger wil”, zegt Suzenaar. “Als je aan de balie al in gesprek gaat en de juiste vragen stelt, merk je dat veel mensen iets anders willen dan aangifte doen. Ze willen geen strafrechtelijke vervolging, maar een oplossing voor hun probleem.”
Zo moet het dus niet
Een 13-jarige jongen kreeg op school een potlood in zijn oog gegooid. Gevolg: blijvend oogletsel. Zijn ouders deden aangifte van mishandeling, waarna de recherche een onderzoek startte. Maar na gesprekken met het slachtoffer, de verdachte, ouders, de schoolleiding en docenten bleek dat er geen opzet in het spel was en dat niemand een strafproces wilde. Als de politie bij het eerste gesprek met de ouders van de 13-jarige jongen beter had doorgevraagd, was er geen aangifte opgenomen. Dat had de recherche veel werk bespaard.
In Purmerend haakt nu, als dat nodig is, een wijkagent of een rechercheur aan bij het gesprek aan de aangiftebalie. Samen met het slachtoffer kijken ze wat wijsheid is: toch aangifte doen, of zoeken naar een andere oplossing.
Hulp
De eerste experimenten met deze nieuwe werkwijze lieten een opmerkelijk resultaat zien. Slechts na 17 van de 47 intakegesprekken werd daadwerkelijk aangifte gedaan. In de rest van de zaken werd gekozen voor een andere oplossing, zoals het regelen van hulp.
De keren dat wél aangifte werd opgenomen, ging het vaak om kwesties waar in het verleden niet adequaat was gereageerd. Ook deden sommige mensen alleen maar aangifte om aanspraak te kunnen maken op schadevergoeding.
“Het betekent niet dat we een slappe politie worden, of een soort duizenddingendoekje.”
Inmiddels zijn meer dan tweehonderd gesprekken op de nieuwe manier gevoerd; 70 procent van de mensen ziet uiteindelijk af van aangifte. Zij worden door de politie naar andere instanties geleid, die hen verder moeten helpen.
Teamchef Suzenaar: “Het betekent niet dat we een slappe politie worden, of een soort duizenddingendoekje. Het betekent dat we meer tijd overhouden om de echte boeven te vangen.”
Zo kan het ook
Een meisje verloor haar pinpas en merkte dat er daarna een pakje sigaretten mee was gekocht. Ze stapte naar de politie; uit het intakegesprek bleek dat ze eigenlijk alleen haar geld en pinpas terug wilde. De politie bekeek camerabeelden en achterhaalde de dader: een jonge jongen die meteen spijt betuigde. “Binnen twee dagen was de zaak afgehandeld”, zegt rechercheur Edwin Fahner. “Via het strafrecht had dit meerdere weken gekost. We hebben de jongen een reprimande gegeven en zullen hem vervolgen als hij nog een keer in de fout gaat. De aangeefster was uitermate tevreden. Zij had haar pinpas en geld terug en daar ging het haar om.”
Christel Suzenaar hoopt dat de nieuwe benadering zich als een olievlek uitbreidt over de Nederlandse politieteams. “Wijkagenten zijn wel gewend om uitgebreid met mensen te praten en met allerlei instanties samen te werken, maar voor veel andere collega’s is dit nieuw.”
De korpsleiding reageert enthousiast op de bevindingen uit Purmerend, maar wil de werkwijze niet van bovenaf opleggen. “De kracht is dat het door deze politiemensen zelf is bedacht”, zegt een woordvoerder. “Ieder team is anders en moet zelf bepalen hoe ze zich het beste kunnen ontwikkelen.”
‘Goede investering’
Ondertussen is het in Purmerend zaak om nu vol te houden, zegt Suzenaar. “Door de waan van de dag lukt het niet altijd om dat goede gesprek te voeren. Soms is het ook best lastig, als iemand staat te briesen dat hij aangifte wil doen. Maar we proberen bewust de tijd te nemen, want het blijkt een goede investering.”

Veiligheid artikelen