HomeNieuwsEconomieCompliment voor gemeenten met ondernemersmentaliteit

Compliment voor gemeenten met ondernemersmentaliteit

horecamengvorm
Gemeenten zijn goed bezig met het zogenoemde ‘blurring,’ oftewel de mengvorm van winkels, horeca, cultuur en ambachten. Dit compliment krijgen de lokale overheden van de grootste brancheorganisatie voor retail non-food: INretail.

De VNG stimuleert gemeenten al enige tijd deel te nemen aan de pilot. De Slijtersunie is echter verre van blij met de nieuwe tendens. Het serveren van alcohol is namelijk niet zelden onderdeel van het nieuwe winkelconcept. De branchevereniging voor slijters vindt het oneerlijke concurrentie en probeert blurring met juridische maatregelen te stoppen. In Nieuwegein boekte ze donderdag een succesje.

Einde aan blurring
De gemeente Nieuwegein mag niet langer mengvormen van winkels en horeca, zoals kapperszaken waar een wijntje wordt geschonken, oogluikend toestaan. Dat heeft de voorzieningenrechter in Utrecht donderdag bepaald. De Slijtersunie had een zaak aangespannen om aan deze praktijken een einde te maken.

Glaasje bij kapper
Een kopje koffie in de boekenzaak, een wijntje tijdens het kledingshoppen of bij de kapper. Het is in andere landen en steden als New York en Londen al lang dagelijkse kost en ook populair bij het publiek. De VNG ziet blurring of ‘blending’ als een maatregel tegen de teloorgang van winkels en winkelstraten. ‘De leegstand van winkels neemt al jaren toe en steeds meer winkelpanden staan structureel leeg. Dit heeft negatieve gevolgen voor de leefbaarheid van steden en dorpen,’ aldus de VNG.  ‘Zelfs gevestigde grootwinkelbedrijven hebben het tegenwoordig moeilijk, hetgeen betekent dat een grote inspanning nodig is om de binnensteden attractief te houden. Gezien de huidige economische omstandigheden is het juist goed om creatief ondernemerschap en innovatie te bevorderen.’

Rechtzaak
De VNG is daarom een pilot gestart waarbij geïnteresseerde gemeenten geholpen worden met het faciliteren en coördineren van blurring. De Slijtersunie spande hierop een rechtszaak aan tegen de VNG. De rechter stelde echter dat de VNG slechts een beperkte rol heeft bij de uitvoering van de pilot. Het besluit om te experimenteren met mengvormen tussen winkels en horeca is voorbehouden aan individuele gemeentebesturen. De VNG maakt zich daarom niet schuldig aan onrechtmatig handelen, aldus de Haagse voorzieningenrechter. Over de vraag of de afzonderlijke deelnemende gemeenten zich hieraan schuldig maken, moeten bestuursrechters zich uitspreken.

Boost
Hoewel het laatste woord dus nog niet is gezegd is brancheorganisatie INretail zeer positief over de inzet van deelnemende gemeenten. ‘Deze gemeenten krijgen een tien voor hun ondernemersmentaliteit, omdat zij ondernemers meer vrijheid bieden, zodat slimme en creatieve concepten mogelijk worden die de het verdienvermogen van de retail een boost bezorgen,’ complimenteren ze de gemeentebesturen. ‘Alleen zo gaan plaatsen bruisen van lef en ondernemerschap.’ Ook is de brancheorganisatie verheugd over de resultaten van het experiment tot nu toe. ‘We zijn onder de indruk van de innovatiekracht en creativiteit die ondernemers in de pilot tonen. Alle positieve aandacht voor onze unieke Nederlandse binnensteden is bijzonder verheugend. Het benadrukt de positie die winkels innemen waar het gaat over de samenhang en aantrekkingskracht van een plaats.’

Concurrentie internet
Middenstanders zijn over het algemeen dus blij met de versoepeling van regels. ‘De voornaamste concurrentie van winkeliers en ondernemingen in binnensteden, komt via internet,’ zegt Ivar ten Velde, directeur van de Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie (ANKO) in een ingezonden brief aan Binnenlands Bestuur. ‘Wie geen beleving aan zijn klanten weet mee te geven, kan de rolluiken laten zakken. Genoeg lege plekken in de binnenstad die dit onderstrepen, met de kraters van V&D als meest actuele voorbeeld,’ waarschuwt hij. ‘Als kappers een wijntje of glas bier schenken omdat klanten dit gezellig en ontspannend vinden, dan voegt dit toe aan hun beleving en is dat goed voor de zaken. Niet alleen die van ons, maar ook die van de slijter, want we willen best erbij vertellen dat ‘de chardonnay die u zojuist gedronken heeft tijdens het inwerken van uw haarverf, te koop is bij de slijterij hiernaast.’

Economie artikelen