Instorten

waag.jpg
Dat is even schrikken. De Waag in Amsterdam staat deels op instorten. De Waag staat op de Nieuwmarkt, in het centrum van Amsterdam. De inscriptie ‘MCCCCLXXXVIII (1488) de XXVII (27ste) dach in April wart d’eerste steen van dese poert gheleit‘ in een van de torentjes herinnert aan het bouwjaar 1488. De Waag dreigt niet in te storten als gevolg van het aardse gewroet voor de Noord-Zuidlijn. Nee, het is het vocht dat de stenen aantast. Er zijn al grote scheuren te bezichtigen. Dat dit probleem na eeuwen nu ineens  urgent wordt is opmerkelijk.

Als het waar is wat ik lees in de kranten dat vele Nederlanders dit jaar door de kredietcrisis tot een binnenlandse vakantie zijn veroordeeld, dan is de Waag dus zeker nu het nog kan het bezichtigen waard. En als u er toch bent kijk dan ook meteen even binnen bij de Beurs van Berlage. Daar is een nep-Rembrandttentoonstelling gaande. Wat dat is, ontdekt u vanzelf wel als u er bent. Maar belangrijker nog is dat de Beurs op de meest kritische plek ligt waaronder de tunnelboor doorgaat. Dat dit ook opgaat voor de Bijenkorf, waar ooit de beurs van Zocher stond, is voor de rechtgeaarde ramptoerist mooi meegenomen.

Na maandenlange stilte zijn de werkzaamheden voor de Noord-Zuidlijn weer ten volle gestart. De kans dat op het traject richting Amsterdam-Zuid instortingen gaan plaatsvinden is zeker niet denkbeeldig. Uiteraard wordt dat als bedreigend ervaren, maar uit betrouwbare bron weet ik dat het ook als een kans wordt gezien. Een kans om vooral de 19e-eeuwse krottenbouw en gemankeerde stadsvernieuwing wellicht een fikse draai de goede kant op te geven. Het benauwende stratenplan in bijvoorbeeld de Pijp kan er met een beetje tegenslag een onverwachte 21e-eeuwse allure door krijgen. Kortom, in Amsterdam wordt gebouwd en waar gehakt wordt vallen spaanders, dat is nu juist de kracht van Amsterdam.

In Purmerend heeft de Purmerendse Scholen Groep (PSG, red.) ook een baanbrekend plan. Het scholencomplex aan de Hoornselaan neemt de vorm aan van een buurt. Zeker als je ook de huizenbouw aan de Wagenweg erbij betrekt. Tussen de gebouwen vindt het verkeer op de Hoornselaan moeizaam zijn weg. Al remmend en slalommend vanwege de tussen de gebouwen overstekende leerlingen. Daar moet een luchtbrug komen bedacht een heldere geest.. En van het idee van een luchtbrug kwam het zelfs op een overkapping van de Hoornselaan door een schoolgebouw. En als we toch bezig zijn met de veiligheid van de leerlingen ter plekke forse prioriteit te geven, waarom ook geen luchtbrug richting Wormerplein en Albert Heijn? In de pauzes zijn er grote groepen leerlingen die de Kooimanweg oversteken op weg naar snackbar of supermarkt.

Laatst hoorde ik raadslid Roald Helm van de Stadspartij zelfs opperen dat het grootste gevaar in de het woon-schoolverkeer zit. Lopend, fietsend, bromfietsend zie je leerlingen inderdaad vaak gevaarlijk stunten. Helm noemde een luchtbrug van huis naar school als een uit te werken idee. Hij was er alleen nog niet uit hoe dat in de praktijk zou moeten. Per schoolbus, met de taxi in konvooien?

Ondertussen is het prestigieuze bouwproject om de Koemarkt op te frissen bijna klaar. En het wordt mooi, ook al moeten de uitbaters van de terrassen nog wel wat netheid worden bijgebracht. De peuken schijnen er nu al tot je enkels te liggen, zegt wethouder Krieger. Het gaat hier om dezelfde horeca-uitbaters die zo ‘royaal’ bijdroegen in het financiële resultaat van het Purmerendse Reuring festival.

Purmerend maakt zich ondertussen op voor de volgende stadsuitleg. De bouw voor de Kop van West staat op uitbarsten. Althans als de financiële situatie van de Stadsverwarming de bouwplannen niet doet instorten.

Column artikelen