HomeNieuwsEconomieVan Vissersdorp naar Marktstad

Van Vissersdorp naar Marktstad

PieterDooper
“Een Stad om trots op te zijn”, zo begint Pieter Dooper (foto) van ontwikkelaar Attica zijn gesprek met de raadsleden Helana Aslander en Coen Lageveen. Na een rondleiding door de prachtige Villa Clementine schuiven wij aan tafel op de bovenste etage van dit gerenoveerde rijksmonument vlakbij de Koemarkt. Villa Clementine is nu in gebruik als bijzondere trouw- en evenementenlocatie en zowel binnen als buiten Purmerend bekend en gewild.
In de loop van het gesprek blijkt dat er geen tijd te verliezen is. Nadat Villa Clementine en de Doelenstallen (bijna) volledig in de oude staat waren hersteld was beleggingsmaatschappij Attica al weer op zoek naar nieuwe projecten: hieruit blijkt de passie voor de stad.
“Wij Purmerenders zijn veel te bescheiden; we moeten trots zijn op onze stad met een zo’n rijke historie”. Kijk bijvoorbeeld naar de drie Plateelfabrieken van rond 1900 met heel veel bekend aardewerk van beroemde ontwerpers. Bekend over de hele wereld maar minder bekend in onze eigen stad. Ontstaan als een nederzetting voor de visserij en de scheepvaart groeide Purmerend uit tot een centrum van handel met een veemarkt, week- en jaarmarkten en brouwerijen. Purmerend had dus al vroeg een regiofunctie. We moeten doorgaan met deze ‘markt’ genen, geeft Pieter aan. Doen waar we goed in zijn, ambitie hebben en lef tonen, een marktstad met een regiofunctie zijn en blijven. De komst van een hotel vindt Pieter een goede ontwikkeling; de toeristen rijden nu met bussen langs Purmerend van Volendam naar de Zaanse Schans.
Inmiddels zijn er bij Attica plannen voor de bouw van een gezichtsbepalende markthal op het Nukaterrein. Een pand in oude stijl, waarin de geschiedenis van Purmerend terugkomt, met woningen en een markt- en evenementen functie. Verder heeft men plannen voor het hergebruik van het Rijksmonument Kaas- en Boterwaag aan de Kaasmarkt, dat in de visie van Attica een publiekstrekkende cultuur functie zou moeten krijgen. Duidelijk is dat Attica nog heel veel plannen heeft met de stad.
Dan kunnen Elise en Silvia Dix en Lynn Dijkstra (de dames van Villa Clementine) zich niet langer beheersen en nemen ook deel aan het gesprek. Ook zij hebben de gedrevenheid en zien zoveel kansen voor Purmerend. Zeker de jongeren tussen de 25 en de 35 jaar zijn op zoek. Zo zou van P3 een commercieel succes kunnen worden gemaakt met een beter passend aanbod. Maar ook een mooie bioscoop of een bowling zouden het zeker goed doen. Voor wat betreft de horeca zijn bijvoorbeeld de ‘Bar(n) Meltdown’ in De Stallen en Brasa op de Koemarkt goede voorbeelden. Het is alleen te weinig, dus gaan veel jongeren op zoek buiten Purmerend. Hou deze jongeren vast in de stad is het devies. Voor wat betreft het winkelaanbod zien ze ook een verandering. Zo zijn Elise, Silvia en Lynn enthousiast over de winkel studio ‘Ne9En’ in de Nieuwstraat. Een nieuw concept dat een kans verdient. Het combineren van horeca en detailhandel biedt verdere kansen voor vernieuwing. Tenslotte: door de introductie van de webshops ontstaat er een vraag naar pop-up stores waarbij winkelruimte voor een korte periode wordt gehuurd, dit concept zal ook terugkomen in de nieuw te bouwen markthal.
De stadspromotie die nu is ingezet, een samenwerking tussen gemeente, instellingen en ondernemers, is een voorwaarde voor de verdere (planmatige en structurele) promotie van de stad waarbij horeca en detailhandel een boost zullen krijgen.
Jammer is dat het Eggert winkelcentrum in het verleden naar ‘binnen gericht’ is gebouwd. De uitdaging is je juist meer naar ‘buiten’ te presenteren. Deze boodschap willen de dames en Pieter dan ook meegeven aan de Purmerenders en de stad. Wees trots op je stad, zijn geschiedenis en identiteit en laat dit alles zien! Naar buiten gericht. Dan zullen toeristen de stad, het centrum van de regio, weten te vinden en op zoek gaan naar de Purmerendse ‘schatten’.
Wij hebben het gesprek als zeer positief ervaren en zijn geraakt door de energie en de plannen die worden bedacht en uitgevoerd op de bovenste etage van Villa Clementine. We zien het voor ons!

Economie artikelen