HomeNieuwsEconomieOnderzoek en Citymarketing om Purmerend op de kaart te zetten

Onderzoek en Citymarketing om Purmerend op de kaart te zetten


Het college van burgemeester en wethouders heeft een opdracht verstrekt aan een onderzoeker/verhalenverteller om het ‘DNA van Purmerend’ zichtbaar te maken, zodat Purmerend zich daarmee beter kan profileren. Citymarketing moet volgend jaar ook een bijdrage leveren aan de beeldvorming en promotie van de stad. De wethouders zien verder een belangrijke rol voor het bedrijfsleven om de stad nog beter op de kaart te zetten.

Purmerend heeft veel te bieden: Het festival Reuring, de Marktstadfeesten, Internationale Markt; veel bedrijven die het goed doen; het Eggert Winkelcentrum, waar eigenaar Wereldhave 16 miljoen euro in investeert. Denk ook aan Nederlands grootste golfbaan of aan het Leegwaterbad, dat volgens de wethouders Edwin Voorbij en Mario Hegger een van Nederlands grootste en beste zwembaden in zijn soort is. Of aan de Koemarkt als uniek evenementen en horecaplein. De wethouders sommen moeiteloos de sterke kanten van Purmerend op. “Maar hoe brengen we dat positieve verhaal het beste naar buiten,” vragen ze zich af.

Het college heeft daarom onlangs de opdracht gegeven aan een verhalenverteller/onderzoeker om door middel van interviews en eigen beleving een rapport te maken over de thema’s waar Purmerend in uitblinkt en zich het beste mee naar buiten kan profileren. “Deze onderzoeker komt onbevangen binnen en gaat zelfs even wonen in de stad om het ‘DNA’ van Purmerend te kunnen vatten,” vertelt Hegger. Onlangs is overeenstemming bereikt met Stichting Purmerend 2000+ dat deze stichting de helft van de kosten van het onderzoek door de ‘storyteller’ zal betalen. Hegger: “Hiermee wordt aangetoond dat het een echte gezamenlijke verantwoording is om Purmerend te promoten.” Volgend jaar krijgt Purmerend ook een Stichting Citymarketing om de stad beter op de kaart te helpen zetten. Kosten: jaarlijks een ton. Volgens de wethouders kunnen hierin ook het Binnenstad Ondernemers Fonds (BOF) en de Stichting Purmerend 2000 Plus goed deelnemen. “Purmerend moet een merknaam worden,” meent Mario Hegger. “We moeten zorgen dat ook de oud-Amsterdammers Purmerenders worden. Maar de Purmerenders weten vaak zelf niet wat de stad allemaal te bieden heeft.” De wethouders weten het wel: Purmerend is de stad van de duurzaamheid, de hoge kwaliteit van sportaccommodaties, heeft een mooie inline skatebaan voor de jeugd, een prachtige skeelerbaan, diverse sporthelden, en ga zo maar door.

Toerisme

Beide wethouders vinden dat we in Purmerend niet te snel tevreden moeten zijn. Edwin Voorbij wijst op het belang van het toerisme. “Er gaat in Amsterdam jaarlijks 14 miljoen euro om in de toeristische branche. Daar pakken wij nu nog geen procentje van mee. Daar liggen kansen, want het toerisme stijgt jaarlijks met 8,5 procent.” De wethouder van economische zaken wijst ook op het belang van een nieuw hotel in Purmerend, dat mogelijk in de Kom A7 wordt gerealiseerd. Volgens hem heeft Purmerend toeristen veel te bieden, o.a. door de ligging tussen diverse toeristische trekpleisters zoals Amsterdam, Volendam, de forten van de Stelling van Amsterdam en de Beemster. Allemaal vermeld op de Werelderfgoed lijst. Het college wil echter niet alleen de kar trekken en ziet ook een belangrijke rol voor het bedrijfsleven.

Moppergehalte

Purmerenders blijken nog weinig bewust van de kwaliteiten van hun stad. Mario Hegger: “Purmerenders zijn vaak ontevreden.” Edwin Voorbij knikt: “Het moppergehalte van de Purmerenders is inderdaad hoog.” Hegger: “Purmerendse bedrijven kunnen veel meer laten zien waar ze vandaan komen. Welke vrachtwagen heeft groot de naam Purmerend op zijn wagen staan?” Edwin Voorbij wijst op de Purmerendse bedrijven die zaken doen met bijvoorbeeld China. “Die Chinese bezoekers valt het op dat we hier zoveel water hebben. Dus doe daar dan wat mee!” De wethouder van economische zaken wil daarom meer aan de slag met handelsmissies, op handelsmissie gaan, maar ook handelsmissies hierheen halen.

Evenementenstad
Een ander sterk punt is het grote aantal evenementen. Edwin Voorbij heeft onlangs weer overleg gehad met de horeca in Purmerend. “We hebben op dit moment 230 evenementen per jaar. Daar moet ook plek voor zijn. Voorheen waren dat 150 tot 170. Misschien moeten we meer durven kiezen tussen de evenementen.” Mario Hegger: “Hoe moeten we dat allemaal naar buiten brengen. Misschien wel als ‘Purmerend, evenementenstad’. Maar daar is nu juist dat onderzoek voor.” Overigens zijn de leden van het college al een aantal keren te zien geweest in TV uitzendingen op RTL 4.

Over een goede slogan voor Purmerend is ook al nagedacht. “Daar zijn al ideeën over,” zegt Mario Hegger. “Laatst hadden we er opeens één, die klonk geweldig. Maar we willen eerst kijken of die slogan past bij het beeld van de onderzoeker/verteller.” Purmerend probeert in 2017 de actie Serious Request (het Glazen Huis) binnen te halen op de Koemarkt. In mei volgend jaar moet duidelijk worden of dat gelukt is. Hegger: “Alleen al het praten over het Glazen Huis maakt wat los in de mensen, het geeft energie en enthousiasme.” Het gemeentebestuur heeft al € 150.000,- voor het evenement gereserveerd, de andere helft is al toegezegd door het bedrijfsleven.
Hegger: “Serious Request hierheen halen kost geld, maar de marketingwaarde ervan is wel 6,2 miljoen euro. Het zal een boost geven aan de stad.” De wethouders wijzen op het belang van goede samenwerking met het bedrijfsleven, om samen op te trekken als het gaat om Purmerend te promoten: “Het bedrijfsleven is zeer positief en ze ondersteunen de plannen financieel. Wij als wethouders hopen dat wij elkaar hierin vast kunnen houden, om te blijven investeren in onze mooie stad.”

Economie artikelen