Verkeer en Vervoer Verkeer en Vervoer
Home Nieuws Verkeer en Vervoer Magneetzweeftrein maakt Brussel of Düsseldorf binnen half uur bereikbaar

Magneetzweeftrein maakt Brussel of Düsseldorf binnen half uur bereikbaar

Hyperloop foto Provincie NH
De hyperloop (een snelle magneetzweeftrein in een luchtdrukbuis) kan de reistijd tussen Amsterdam en andere steden zoals Duisburg, Düsseldorf of Brussel aanzienlijk verkorten, naar minder dan 30 minuten. Daarmee kunnen mensen vanuit een veel groter gebied, binnen of buiten Nederland, dagelijks voor hun werk op en neer reizen.
Dit blijkt uit een verkennend onderzoek dat in opdracht van de provincie Noord-Holland is uitgevoerd.
Gedeputeerde Jeroen Olthof: “We weten dat mensen bereid zijn om voor hun werk van deur-tot-deur maximaal 1 uur te reizen. Met zo’n supersnelle hyperloop wordt het ineens mogelijk om binnen die tijd veel grotere woon-werkafstanden af te leggen. Dat klinkt veelbelovend. Daarom gaan we overleggen met andere overheden en partijen om dit onderzoek verder te brengen.”
Hyperloop
De hyperloop is een transportsysteem waarbij mensen en goederen via een luchtdrukbuis op zeer hoge snelheid – tot 1000 kilometer per uur –  vervoerd kunnen worden. Het concept is in 2012 geïntroduceerd door Elon Musk (oprichter van het bedrijf Tesla) en sinds 2016 verder ontwikkeld door het Nederlandse Hardt Hyperloop.
Hardt heeft in opdracht van de provincie onderzocht welke rol de hyperloop zou kunnen spelen bij een ontwikkeling, waarbij de groei van het aantal inwoners en bedrijven tot 2040 zoveel mogelijk in en rond Amsterdam wordt opgevangen. Er is gekeken naar het effect van snelle hyperloop-verbindingen vanaf Amsterdam op 5 routes: naar Groningen, Den Haag, Düsseldorf, Frankfurt en Parijs.
Resultaten onderzoek
De hyperloop kan Amsterdam niet alleen met de rest van Nederland, maar met heel Europa verbinden. Uit de resultaten blijkt dat de komst van een hyperloop goed is voor de economie van de metropoolregio Amsterdam. Belangrijke economische gebieden zoals het Duitse Ruhrgebied zijn van deur-tot-deur binnen een uur te bereizen. Daarmee komen woon-werkafstanden in een heel ander perspectief te staan.
Door korte-afstandsvluchten te vervangen door een hyperloop-verbinding is het voor Schiphol mogelijk op een duurzame manier internationale routes naar Düsseldorf, Frankfurt, Brussel of Parijs aan te bieden. Als dat deel van de korteafstandsvluchten komt te vervallen, biedt dit meer ruimte voor langere (intercontinentale) vluchten.
Vervolg
De hyperloop biedt de Noord-Holland veel mogelijkheden. Daarom gaat de provincie de komende tijd samen met andere partijen verkennen of er een vervolgonderzoek naar de hyperloop moet komen.
De belangrijkste uitkomsten van het verkennende onderzoek zijn opgenomen in een infographic (pdf, 432,48 kB).

Verkeer en Vervoer artikelen

Meer bushaltes toegankelijk voor reizigers met beperking

Ongeveer 100 bushaltes in Noord-Holland worden zo aangepast dat reizigers met een beperking er gebruik van kunnen maken. De haltes worden hoger en breder,...

Stadspartij stelt voor snelheid remmende maatregelen te nemen in Purmer Noord

Op de Overlanderstraat en de Grotehuysweg in de Purmer Noord wordt regelmatig te hard gereden. Bewoners laten bij voortduring weten dat er dringend snelheid...

Vervoerregio Amsterdam investeert 235 miljoen euro extra

Vervoerregio Amsterdam investeert 235 miljoen euro extra om Amsterdam en omliggende regio klaar te stomen voor de toekomst. Investeringen in verkeersveiligheids- en ov-projecten, zero...

Provincie onderzoekt beter OV tussen Amsterdam, Zaanstad en Purmerend

De provincie Noord-Holland onderzoekt samen met de Vervoerregio Amsterdam of de huidige busverbindingen tussen Amsterdam, Zaanstad en Purmerend de komende 20 jaar voldoende capaciteit...

Werkgeversafspraken over spreiden werktijden en vervoer

‘Hyperspits behoort meer en meer tot verleden’. Ruim 20 grote organisaties in Metropoolregio Amsterdam ondertekenen werkgeversverklaring: spreiden van werktijden en vervoermiddelen tijdens en na...

Doorfietsen in Noord-Holland

De provincie Noord-Holland werkt aan één groot netwerk van aaneengesloten fietspaden. Steeds meer Noord-Hollanders kiezen voor de (elektrische) fiets als zij naar hun werk reizen...

Meer slagkracht regio’s voor oplaadpunten elektrisch rijden

De overheden die zijn verenigd in MRA-Elektrisch (MRA-E) gaan samen met het Rijk zorgen voor voldoende oplaadpunten voor het groeiende aantal elektrische auto’s. De...

Onderzoek: Slim parkeerbeleid biedt ruimte voor woningen en groen

Als gemeenten bij nieuwbouwplannen alternatieven voor autobezit bieden en een strenger parkeerbeleid voeren, zijn er minder parkeerplaatsen nodig in stedelijke gebieden. De ruimte die dan...