Verkeer en Vervoer Verkeer en Vervoer
Home Nieuws Verkeer en Vervoer Hoge waardering voor openbaar vervoer in regio. En basisdienstregeling i.vm. Corona

Hoge waardering voor openbaar vervoer in regio. En basisdienstregeling i.vm. Corona

BusstationCSEA
foto Stadspartij


Het openbaar vervoer in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) wordt goed gewaardeerd door de reizigers die ervan gebruikmaken.  In de verschillende deelregio’s van de MRA geven zij rapportcijfers die minstens gelijk zijn aan het landelijk gemiddelde. Landelijk steeg de waardering van een 7,7 in 2018 naar een 7,8 in 2019. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2019.
Het oordeel van de reizigers over het regionale openbaar vervoer (bus, tram, metro, regionale trein en OV over het water) is nu voor het negentiende jaar gemeten. De waardering stijgt op dit onderdeel voor het achtste jaar op rij, naar een 7,9. In het regionale openbaar vervoer worden vooral hoge waarderingen gegeven voor het gemak waarmee kan worden ingestapt, de kans op een zitplaats en het gebruiksgemak van de OV-chipkaart. Lage cijfers zijn er voor de prijs van het OV en voor informatie bij vertragingen.
Landelijke top drie streekvervoer
In de deelregio’s die onderdeel zijn van de Vervoerregio Amsterdam (naast Amsterdam zijn dat Zaanstreek-Waterland en Amstelland-Meerlanden) variëren de rapportcijfers van een 7,9 tot een 8,1. De concessie Waterland (8,1) en de concessie Amstelland-Meerlanden (8,0) kwamen met hun hoge score zelfs terecht in de landelijke top drie van het streekvervoer. Onderdelen die reizigers een hoge waardering geven, zijn onder meer klantvriendelijkheid, netheid van het voertuig en reissnelheid.
Nieuwe verbindingen
In Amsterdam en in de Zaanstreek was de waardering voor de kwaliteit van het openbaar vervoer in 2019 een 7,9. Hierin is ook de positieve score voor de Noord-Zuidlijn verwerkt. Nieuwe verbindingen en de extra capaciteit op het metronet zorgden voor meer ruimte en zitplaatskans in sommige tram- en buslijnen. Ook in de Gooi en Vechtstreek (8,0) en in Haarlem-IJmond (7,9) waren de beoordelingen hoger dan het landelijk gemiddelde.
Pluim voor OV-medewerkers
‘Deze mooie cijfers zijn vooral de verdienste van de buschauffeurs en al het andere OV-personeel’, reageert de Noord-Hollandse gedeputeerde Jeroen Olthof. ‘Normaal hebben ze al heel verantwoordelijk werk, maar juist in deze lastige tijden verdienen ze een extra pluim. Deze mensen helpen Noord-Holland onder moeilijke omstandigheden draaiende te houden.’
Trots op prestaties
Het stadsvervoer in Lelystad en Almere scoort een 7,8, gelijk aan het landelijk gemiddelde. ’Ik ben blij met de uitkomsten van dit onderzoek’, zegt dan ook Jan de Reus, gedeputeerde openbaar vervoer van de provincie Flevoland. ‘Dit zijn prestaties om trots op te zijn.’
Over het onderzoek
De OV-Klantenbarometer is het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek in het openbaar vervoer. Het is nu voor de negentiende keer gehouden. In totaal hebben het afgelopen jaar 107.631 ov-reizigers tijdens 7.240 ritten een vragenlijst ingevuld. Het onderzoek is uitgevoerd door Goudappel Coffeng, in opdracht van CROW-KpVV. Op de website van kenniscentrum CROW vindt u alle onderzoeksresultaten, waaronder factsheets per vervoerbedrijf en per OV-autoriteit.

Tramplha1HA
foto Stadspartij

 
Nieuwe aanpassingen dienstregeling door Corona
Door de verscherpte maatregelen in de strijd tegen het coronavirus, in combinatie met stijgende ziekmeldingen onder OV-medewerkers, heeft EBS de dienstregeling aangepast. De aangepaste basisdienstregeling is ingegaan donderdag 26 maart.
Basisdienstregeling 
In Waterland gaan de bussen minder vaak rijden en worden de vertrektijden aangepast. Enkele lijnen rijden niet. Het is een basisdienstregeling. Alle plaatsen blijven bereikbaar!
De aangepaste dienstregeling geldt op ma-vr. Op zaterdag en zondag rijden wij de zondagdienstregeling. Let op: de lijnen 378, 379, 391, buurtbussen, scholierenlijnen, nachtbussen en lijn 817 rijden niet.
Bekijk de basisdienstregeling voor Waterland hier >>
De belangrijkste wijzigingen per gebied:  
Amsterdam Noord 
  • De R-net lijnen 301, 304, 307, 308, 312, 315 en 319 rijden in de spits iedere 20 minuten en daarbuiten iedere 30 minuten. De tijden zijn aangepast om goed aan te kunnen blijven sluiten op metro 52.
  • Metro 52 (GVB) krijgt ook een andere dienstregeling en gaat overdag iedere 10 minuten rijden en ’s avonds iedere 15 minuten.
  • Op zaterdag en zondag rijden de buslijnen naar Amsterdam Noord iedere 30 minuten.
Amsterdam Centraal 
  • De R-net lijnen 305, 306, 314 en 316 gaan in de spits iedere 15 minuten rijden en daarbuiten iedere 30 minuten.
  • Op de trajecten naar Middenbeemster/De Rijp (lijn 305) en Oosthuizen/Hoorn (314) wordt in de spits iedere 30 minuten gereden.
  • Op zaterdag en zondag rijden de buslijnen naar Amsterdam Centraal iedere 30 minuten.
  • De nachtlijnen N01, N04, N10 en N14 rijden niet.
Amsterdam West 
  • Lijn 125 rijdt 1x per uur
  • Lijn 309 rijdt alleen nog in de spits, ieder half uur. Je kunt tussen de spitsuren reizen met lijn 304 en 307 en overstappen te Amsterdam Noord en Centraal.
  • Spitslijn 371 rijdt niet. Je kunt gebruik maken van lijn 309 en op station Sloterdijk overstappen op metro 50 of bus 15
Amsterdam Zuidoost 
  • Spitslijn 375 rijdt 1x per uur
  • Lijn 376 rijdt 1x per uur
  • Spitslijn 377 rijdt 1x per uur
  • Samen rijden lijn 375, 376 en 377 in de spitsuren iedere 20 minuten tussen Ilpendam en Amsterdam Zuidoost v.v.
  • Lijn 378 en 379 rijden niet. Je kunt gebruik maken van lijn 312, 314, 315 en 316 en op Het Schouw overstappen op lijn 375, 376 en 377 naar Amsterdam Zuidoost
Gele lijnen
  • Lijn 101, 103, 110, 121 en 125 rijden 1x per uur
  • Lijn 110 rijdt alleen op het traject Purmerend Tramplein – Edam Busstation. Reizigers van/naar Volendam kunnen gebruik maken van lijn 312 en 316 en stappen over op Edam Busstation.
Overig
  • De buurtbussen 413, 416 en 419 rijden niet.
  • Ook toeristenlijn 817 rijdt niet.
De veranderingen in de dienstregeling komen neer op een ‘zondagdienstregeling plus’. Dit betekent een dienstregeling conform de zondagsregeling. Om tegemoet te komen aan reizigers die op tijd op hun werk moeten zijn, begint deze dienstregeling op maandag tot zaterdag wel eerder dan een normale zondagdienst. Er zijn daarnaast extra ritten in de spits. Hiermee willen we voorkomen dat bussen te vol worden. Reizigers moeten in de bus voldoende onderlinge afstand kunnen bewaren.
Wij adviseren om steeds voorafgaand aan je reis de geplande vertrektijd te controleren. Plan je reis in de reisplanner

Foto’s Stadspartij

Verkeer en Vervoer artikelen

Stadspartij stelt voor snelheid remmende maatregelen te nemen in Purmer Noord

Op de Overlanderstraat en de Grotehuysweg in de Purmer Noord wordt regelmatig te hard gereden. Bewoners laten bij voortduring weten dat er dringend snelheid...

Vervoerregio Amsterdam investeert 235 miljoen euro extra

Vervoerregio Amsterdam investeert 235 miljoen euro extra om Amsterdam en omliggende regio klaar te stomen voor de toekomst. Investeringen in verkeersveiligheids- en ov-projecten, zero...

Provincie onderzoekt beter OV tussen Amsterdam, Zaanstad en Purmerend

De provincie Noord-Holland onderzoekt samen met de Vervoerregio Amsterdam of de huidige busverbindingen tussen Amsterdam, Zaanstad en Purmerend de komende 20 jaar voldoende capaciteit...

Werkgeversafspraken over spreiden werktijden en vervoer

‘Hyperspits behoort meer en meer tot verleden’. Ruim 20 grote organisaties in Metropoolregio Amsterdam ondertekenen werkgeversverklaring: spreiden van werktijden en vervoermiddelen tijdens en na...

Doorfietsen in Noord-Holland

De provincie Noord-Holland werkt aan één groot netwerk van aaneengesloten fietspaden. Steeds meer Noord-Hollanders kiezen voor de (elektrische) fiets als zij naar hun werk reizen...

Meer slagkracht regio’s voor oplaadpunten elektrisch rijden

De overheden die zijn verenigd in MRA-Elektrisch (MRA-E) gaan samen met het Rijk zorgen voor voldoende oplaadpunten voor het groeiende aantal elektrische auto’s. De...

Onderzoek: Slim parkeerbeleid biedt ruimte voor woningen en groen

Als gemeenten bij nieuwbouwplannen alternatieven voor autobezit bieden en een strenger parkeerbeleid voeren, zijn er minder parkeerplaatsen nodig in stedelijke gebieden. De ruimte die dan...

Raad van State: wetsvoorstel differentiatie van parkeertarieven via uitstoot nutteloos

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft advies uitgebracht over het wetsvoorstel dat de  Gemeentewet wijzigt in verband met de ‘differentiatie van...