file
Dagelijks leggen Amsterdammers en bezoekers 12 miljoen kilometer af in de stad; op de fiets, te voet, per auto of openbaar vervoer. Ondanks een afname in gebruik, is de auto nog altijd het meest gebruikte vervoermiddel. Het aantal snorfietsen is er sinds 2008 met 223 procent toegenomen.
 
Uitstoot
Dat blijkt uit de Amsterdamse Thermometer van de Bereikbaarheid (ATB). Het afgelopen decennium heeft onder Amsterdammers de fiets de auto van de eerste plaats verdrongen. 36 procent van de verplaatsingen door Amsterdammers in de stad gebeurt per fiets tegen 24 procent per auto. Als forenzen en dagjesmensen worden meegerekend, komt de auto toch weer op de eerste plaats, ook al is de laatste tien jaar wel sprake van een flinke daling in autogebruik. Veel bezoekers pakken toch vaak de auto. De uitstoot van koolstofdioxide (CO2) is de afgelopen twee jaar met 1 procent gestegen en de uitstoot van stikstofdioxide (NO2) met 8 procent gedaald. 
Elektrisch
Onder 65-plussers is het autobezit en -gebruik in Amsterdam het hoogst. Amsterdammers onder de 35 jaar pakken het vaakst de fiets. In de ochtendspits zitten 72.000 mensen in de hoofdstad op de fiets; bijna het dubbele van het aantal autoverplaatsingen in diezelfde tijd. Het gebruik van hybride en elektrische auto’s is de afgelopen twee jaar met 27 procent toegenomen. Bij elektrische fietsen is de afgelopen drie jaar sprake van een stijging van vijf procent.
Forse toename OV
Hoewel Amsterdam CS nog altijd de meeste reiziger ‘verstouwd’, is het aantal reizigers de afgelopen tien jaar op Bijlmer ArenA met 110 procent en op Amsterdam Zuid met 72 procent gegroeid. Sinds 2011 is het aantal passagiers dat de bus, tram, metro of veerpont pakt met 11 procent gestegen naar 227 miljoen passagiers per jaar.
Deelauto
De ATB laat zien dat Amsterdam op vrijwel alle fronten groeit. ‘Die groei heeft grote invloed op de mobiliteit en bereikbaarheid in de stad, en daarom moeten we scherpe keuzes maken’, stelt wethouder Pieter Litjens (verkeer en vervoer, VVD). De stad is daar volgens hem al mee bezig, door bijvoorbeeld  fietsers en voetgangers in het centrum de ruimte te geven. De bevoorrading van de stad moet volgens Litjens slimmer worden aangepakt ‘onder meer door de grachten weer meer te gebruiken voor innovatief goederenvervoer’. Ook wil het stadsbestuur het gebruik van de deelauto stimuleren. Het gebruik van deelauto’s is de afgelopen twee jaar weliswaar met 44 procent toegenomen, maar het gaat nog altijd om relatief kleine aantallen en daarmee om een laag aandeel.

Uit de oude doos, kliko perikelen 2009

Nieuws Algemeen Bestuur

Nieuws Algemeen Bestuur

Raad van State: Paal en perk aan ‘volksdemocratie’

Initiatieven om de burgerbetrokkenheid te vergroten zijn zeker op lokaal niveau nodig en wenselijk a...
Onderwijs Nieuws

Onderwijs Nieuws

Motie over gelden gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOAB)

Als je in de gemeenteraad een motie indient namens je...
Milieu Nieuws

Milieu Nieuws

Jacht op gevaarlijke en pittige plantjes geopend!

Net als op andere plekken in Nederland komen planten als de reuzenberenklauw en de Japanse duizendkn...
Economie Nieuws

Economie Nieuws

Mario Hegger: “Iedereen moet Plan Stadspromotie en Citymarketing dragen….”

Daarbij is de geschiedenis van Purmerend van groot belang. Dat...
Verkeer en Vervoer Nieuws

Verkeer en Vervoer Nieuws

Tijdelijke brug voor veilige voetgangersoversteek over N235 bij Ilpendam

De provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam laten samen met de gemeenten Waterland, Purm...
Nieuws van de Partij

Nieuws van de Partij

Stadspartijlid Raoul Soest geïnterviewd door Petra de Boer

Ik ontmoet Raoul in zijn woning in de wijk Overwhere. Raoul...
Sociale Zaken Nieuws

Sociale Zaken Nieuws

Minder mantelzorgers vragen ondersteuning

Het aantal mensen dat mantelzorg krijgt, is fors toegenomen. Mantelzorgers...
Welzijn Nieuws

Welzijn Nieuws

Hans Wessels in gesprek met Ed Vredeling

Ik ben onderweg naar de gepensioneerde Ed Vredeling. En als het goed is dan tref ik hem bij één van ...