Op deze website gebruikt de StadspartijPurmerend.nl cookies en vergelijkbare technieken om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt.

Als u op de knop Accepteren klikt gaat u hiermee akkoord. Wilt u dit liever niet, dan kunt u uw cookie instellingen in uw webbrowser wijzigen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring

Waterstof
Holthausen Energy Points (HEP) gaat het eerste waterstoftankstation in de Amsterdamse haven bouwen. Bij dit station kunnen medio volgend jaar vrachtwagens en personenauto’s 24 uur per dag, zeven dagen per week waterstof tanken. De bouw van het tankstation aan de Australiëhavenweg start in het voorjaar van 2020 en zal na de zomer gereed zijn.
Om de duurzame productie van waterstof bij het tankstation te stimuleren, heeft de gemeente Amsterdam een eenmalige bijdrage beschikbaar gesteld van € 500.000. Ook gaat de gemeente haar vuilniswagens omzetten naar waterstof-elektrisch aangedreven wagens. Dit contract is onlangs getekend en de eerste zes vuilniswagens gaan in 2020 rijden.
Wethouder Marieke van Doorninck (Luchtkwaliteit en Duurzaamheid): “Rijden op waterstof levert geen uitstoot op zoals stikstof en fijnstof en draagt bij aan schonere lucht in de stad. En geproduceerd met groene stroom, is waterstof ook nog klimaatneutraal. Zo levert dit tankstation een bijdrage aan de duurzaamheidsambities van stad en haven. Het is onze ambitie om in 2030 een uitstootvrij gemeentelijk wagenpark te hebben. Voor onze zware voertuigen is waterstof een prachtige oplossing”.
Stefan Holthausen van Holthausen Energy Point: “Het grote voordeel van waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens is dat deze emissieloos rijden, een grotere actieradius hebben dan batterij-elektrische voertuigen, een lager gewicht hebben en bij het tankstation in korte tijd kunnen tanken.”
Naast een tankstation, fungeert het station ook als vulstation, waarbij waterstof in cilinders wordt gevuld. Door dit vulpunt hebben bedrijven gemakkelijk en snel toegang tot waterstof voor hun (bouw)generatoren en hijs- en liftgereedschappen, zoals heftrucks.
Port of Amsterdam gelooft in een belangrijke rol voor waterstof als energiedrager om klimaatdoelstellingen te behalen. Voor bedrijven in het Amsterdamse havengebied biedt waterstof kansen om onder meer logistiek en transport te verduurzamen en waterstof als bouwsteen op te nemen in productie van bijvoorbeeld chemicaliën en brandstoffen, zoals synthetisch samengestelde kerosine voor de luchtvaart. Samen met Nouryon en Tata Steel participeert Port of Amsterdam in het project H2ermes voor grootschalige productie van groene waterstof met windenergie van de Noordzee. Ook heeft Port of Amsterdam een vaartuig in aanbouw dat aangedreven zal worden door waterstof.
De gemeente Amsterdam is deelnemer in het Europees project REVIVE (REfuse Vehicle Innovation and Validation in Europe). Een doelstelling van REVIVE is het demonstreren dat vrachtwagens met brandstofceltechnologie en range extender een goed alternatief zijn voor het emissieloos maken van zware bedrijfsvoertuigen. Dit project heeft financiële steun ontvangen van de Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking (FCH JU) van de Europese Unie.
Holthausen Energy Points heeft voor de bouw van het tankstation subsidie ontvangen namens de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en – innovaties (DKTI) Transport. Deze regeling richt zich op transportoplossingen met lage of geen CO2-uitstoot en thema's als elektrisch rijden en varen, efficiënte schepen, rijden op waterstof, biobrandstoffen in luchtvaart, scheepvaart en zwaar wegverkeer.
Voor meer informatie:
Gemeente Amsterdam: Lisa den Oudendammer, woordvoerder van wethouder Marieke van Doorninck, 020 5522117
Holthausen Energy Points: Stefan Holthausen. 0621962602
Port of Amsterdam: Anja de Kiewit, 0683164880

foto persbericht Port of Amsterdam


Nieuws Algemeen

Laatste nieuws

Zorg over plaats Woonplek leidt tot ingrijpende aanpassing van raadsvoorstel

Het debat over de Woonplek, die we in Purmerend een plaats willen geven, is inmiddels zeer beladen. ...

Verslag Leerplicht en RMC: schoolverzuim neemt toe

De leerplichtwet stelt dat burgemeester en wethouders verslag uitbrengen aan de raad over het gevoer...

Burgemeester stelt upgrade Coffeeshopbeleid voor

Het coffeeshopbeleid van de gemeente Purmerend, de Nota Coffeeshops 1997 Purmerend, is voor het eers...

Minister grijpt in op tariefstelling warmtebedrijven

Minister Wiebes heeft de Tweede Kamer geinformeerd over onderzoek naar de tarieven die warmtebedrijv...

Nieuwe cijfers Waarstaatjegemeente cultuur, sport, onderwijs

Gemeentelijk dataplatform Waarstaatjegemeente heeft een nieuw dashboard over cultuur en sport. Daari...

Bomen in Purmerend in nood

Purmerend wordt geconfronteerd met grote problemen in het bomenbestand. Sinds 1960 is de stad enorm ...

Groenonderhoud 2020 Wheermolen en Weidevenne anders georganiseerd

Wethouder Tijmstra heeft middels een brief de raad geïnformeerd over wijziging in de uitvoering van...

Provincie start vervanging openbare verlichting door ledverlichting

De provincie Noord-Holland vervangt in 2020 ruim de helft van haar openbare verlichting door ledverl...

Aandeel betaalbare huur- en koopwoningen daalt in Regio Amsterdam

De mogelijkheden voor het vinden van betaalbare woonruimte in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) zijn...

Milieudefensie: houtmisbruik dreigt

Nederland moet geen biomassacentrales meer bouwen, omdat onvoldoende brandstof beschikbaar is. Dat c...

Uitreiking Oorkondes Materialenpaspoort aan o.a. Beemster en Purmerend

Wethouders Mario Hegger (Purmerend) en Jos Dings (Beemster) ontvangen de oorkonde uit handen van wet...

Overeenkomst voor 57 sociale huurwoningen aan Gorslaan

Het college van burgemeester en wethouders heeft afspraken gemaakt met Pakhuis Real Estate voor het ...
Milieu Nieuws

Milieu Artikelen

Groenonderhoud 2020 Wheermolen en Weidevenne anders georganiseerd

Wethouder Tijmstra heeft middels een brief de raad geïnformeerd over wijziging in de uitvoering van...

Milieudefensie: houtmisbruik dreigt

Nederland moet geen biomassacentrales meer bouwen, omdat onvoldoende brandstof beschikbaar is. Dat c...

Uitreiking Oorkondes Materialenpaspoort aan o.a. Beemster en Purmerend

Wethouders Mario Hegger (Purmerend) en Jos Dings (Beemster) ontvangen de oorkonde uit handen van wet...

Aardgasvrij maken van wijken is intensief proces

Wijken van het aardgas halen is een zeer intensief proces met bewoners en gebouweigenaren, waarvoor ...

Gemeenteraad Edam-Volendam unaniem tegen bouw 2de biomassacentrale Purmerend

In de raadsvergadering van Edam-Volendam is op 19 december jl. unaniem een motie aangenomen tegen de...

Eerste waterstoftankstation in Amsterdamse haven

Holthausen Energy Points (HEP) gaat het eerste waterstoftankstation in de Amsterdamse haven bouwen. ...

Kerstbomen en vuurwerkafval inleveren

Ook dit jaar is er weer een inleveractie voor kerstbomen en vuurwerkafval. Op donderdag 2 januari 20...

Gewijzigde inzameldagen Purmerend en Beemster tijdens feestdagen

Tijdens de feestdagen wordt er geen afval opgehaald en is de milieustraat gesloten. Hieronder lee...

Start proeven Agrarisch Natuurbeheer

De provincie Noord-Holland, verschillende natuurorganisaties, agrarische collectieven en LTO-Noord o...

Ook netbeheerders willen dwang tegen gasklever

Al eerder werd er op deze website melding van gemaakt dat Purmerend onderzoekt of het de verplichtin...

Eerste Kamer stopt nieuwe subsidies voor bijstook biomassa in kolencentrales

De Eerste Kamer heeft 12 november 2019 in grote meerderheid een voorstel van de Partij voor de Diere...

Eindrapport toekomstbestendigheid milieustraat niet eerder dan ergens eerste kwartaal 2020 gereed

Eind vorig jaar is het onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de milieustraat afgerond. Het ond...