Op deze website gebruikt de StadspartijPurmerend.nl cookies en vergelijkbare technieken om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt.

Als u op de knop Accepteren klikt gaat u hiermee akkoord. Wilt u dit liever niet, dan kunt u uw cookie instellingen in uw webbrowser wijzigen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring

laadpaal
Slimme laadpalen in 21 Nederlandse gemeenten.

Een stabieler elektriciteitsnet, groene stroom beter benutten en geld verdienen met een elektrische auto. Dat is wat slimme laadpalen mogelijk maken. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt daarom 5 miljoen euro uit om gemeenten te subsidiëren bij de aanleg ervan. Met het geld komen in 21 Nederlandse gemeenten door heel Nederland laadpleinen met in totaal 472 slimme laadpunten.
Staatssecretaris Van Veldhoven: Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal. Ik wil daarom niet alleen meer laadpalen, maar ook slimmere. Deze laadpalen zijn de toekomst. Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van je auto nog voordeliger. Daarom wil ik de aanleg ervan versnellen. Het laden van je elektrische auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon.
Buffer
Het leveren van elektriciteit aan het net door elektrische voertuigen wordt ‘vehicle-to-grid’ genoemd. De aan de slimme laadpaal gekoppelde auto slaat het overschot aan duurzaam opgewekte stroom op. Vervolgens wordt op piekmomenten de stroom teruggeleverd aan het net. Door de auto als buffer te gebruiken, kan groene stroom efficiënter worden ingezet en wordt het elektriciteitsnet ontlast.
 
Om te voorkomen dat elektrische auto’s onverwacht leeg zijn na het ontladen, stelt het voertuig een deel van de accucapaciteit beschikbaar teruglevering aan het elektriciteitsnet. De eigenaar geeft hier toestemming voor en bepaalt zelf hoeveel elektriciteit  van de auto gebruikt mag worden.
Innovatie
Dankzij de subsidie kunnen gemeenten aan de slag met de aanleg van de nieuwe laadpleinen.
Op de laadpleinen wordt ook gewerkt aan nieuwe toepassingen voor de consument, zoals de mogelijkheid voor automobilisten om op termijn geld te verdienen met hun elektrische auto. Gebruikers die hun elektrische auto beschikbaar stellen wanneer er veel vraag naar energie is, kunnen daarvoor een beloning ontvangen.
 
Alle elektrische auto’s kunnen laden aan de slimme laadpalen. Voor een aantal automodellen, zoals de Nissan Leaf en de Renault Zoe, is het nu al mogelijk om groene stroom op te slaan en elektriciteit terug te leveren aan het net.
De eerste slimme laadpleinen zijn in 2020 klaar voor gebruik.
21 gemeenten
Met de subsidie worden in 21 gemeenten slimme laadpalen aangelegd.
In de gemeente Utrecht verschijnen in totaal 20 nieuwe pleinen. Wethouder Victor Everhardt: “Naar schatting rijden er in Utrecht 12.000 elektrische auto's rond in 2020. Om deze auto's allemaal te kunnen laden zijn er ongeveer 1600 laadpunten nodig. De laadpleinen zijn dus essentieel om de groei in de vraag naar laadpunten de komende jaren aan te kunnen. Daarnaast zijn de laadpalen die op deze pleinen komen te staan geschikt om lokale duurzaam opgewekte stroom in deelauto's op te slaan en later terug te geven aan het elektriciteitsnet. Daarmee leveren deze laadpleinen een belangrijke bijdrage aan de energietransitie.”
Klimaatakkoord
Ons transport veroorzaakt een kwart van de CO2 uitstoot. Het kabinet heeft als doel deze uitstoot terug te dringen. In het klimaatakkoord zijn afspraken gemaakt om het gebruik van schone vervoersmiddelen te stimuleren. Denk daarbij aan bijvoorbeeld elektrische auto’s. Deze auto’s stoten bij het rijden geen broeikasgassen uit, houden onze lucht schoon en brengen minder geluidsoverlast met zich mee. De komende jaren worden honderdduizenden laadpalen aangelegd, zodat mensen hun auto overal makkelijk op kunnen laden.

foto Stadspartij


Nieuws Algemeen

Laatste nieuws

Aantal huishoudens en woningbehoefte Noord-Holland blijft groeien

De bevolking van Noord-Holland groeit en blijft de komende tijd verder groeien. Volgens de verwachti...

Vergunningverlening projecten (stikstofproblematiek) komt weer op gang

De vergunningverlening voor projecten die door de stikstofuitspraak tijdelijk stil liggen, komt in e...

Planning parkeermaatregelen binnenstad en uitbreiding parkeerregulering, stand van zaken

Per 1 september zijn het parkeerverwijssysteem en de parkeerregulering ingevoerd.Voor de historische...

Stadspartij ziet overname door HVC van Amsterdamse vuilverbrander (AEB niet zitten

Het Afval Energie Bedrijf (AEB) Amsterdam is de laatste tijd negatief in het nieuws. Door wanbeleid ...

Inwoners beslissen mee over de inrichting van de stad

De openbare ruimte is niet alleen een zaak van de gemeente, maar ook van de samenleving: gemeente, b...

De scholen zijn weer begonnen. Zet de leerkrachten eens in het zonnetje

Enthousiaste leerkrachten zijn ongetwijfeld al tijdens hun vakantie gestart met de voorbereidingen v...

Stand van zaken en doelen woningbouw gepresenteerd in Woningmonitor 2019

Purmerend maakt werk van het bouwen van woningen. Er staan vele woningbouwprojecten in de stijgers. ...

Melkwegbrug vanaf vandaag dicht voor fietsers

Vanwege een defect van een uniek onderdeel in de Melkwegbrug is deze vanaf maandag 9 september afges...

Ohoebruno is klaar met zijn onderzoek naar de klimaatperikelen

“Zo beste Meander dat was me wel zo uitgebreid een hele uitzoekerij met dat klimaatgedoe”. Dat z...

Ontbreken informatie op verpakkingen staat recycling in de weg

De afvalstroom van verpakkingen in Nederland is onnodig groot en complex. Dat maakt goede recycling ...

Aanwijzing Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) in "Stationsgebied en Waterlandlaan

Groter beeld In verband de ontwikkeling van het gebied "Stationsgebied en Waterlandlaan Deelgebied...

5 miljoen voor laadpalen van de toekomst

Slimme laadpalen in 21 Nederlandse gemeenten.Een stabieler elektriciteitsnet, groene stroom beter be...
Milieu Nieuws

Milieu Artikelen

Vergunningverlening projecten (stikstofproblematiek) komt weer op gang

De vergunningverlening voor projecten die door de stikstofuitspraak tijdelijk stil liggen, komt in e...

Ontbreken informatie op verpakkingen staat recycling in de weg

De afvalstroom van verpakkingen in Nederland is onnodig groot en complex. Dat maakt goede recycling ...

5 miljoen voor laadpalen van de toekomst

Slimme laadpalen in 21 Nederlandse gemeenten.Een stabieler elektriciteitsnet, groene stroom beter be...

Afvalcrisis Amsterdam niet van invloed op afvalverwerker (HVC) Purmerend

In een uitgebreide memo heeft HVC de deelnemende gemeenten bij het afvalbedrijf geïnformeerd over d...

Publieksconsultatie Klimaatplan en INEK van start

Het kabinet start een publieksconsultatie over de uitvoering van het Klimaatplan, dat beschrijft hoe...

Purmerend zoekt energiecoaches

Samen met de vier woningcorporaties in de stad en de huurdersorganisaties zoekt gemeente Purmerend e...

HVC gemeenten gaan voor bij de verwerking van afval

HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders waaronder Purmerend (4...

De milieustraat is vernieuwd

Bezoekers van de milieustraat zien vanaf 2 augustus nog duidelijker waar ze hun afval kwijt kunnen. ...

Start procedure afwijking bestemingsplan ten behoeve van vestiging biowarmtecentrale op Baanstee-Noo...

Stadsverwarming Purmerend B.V. (SVP) verzorgt voor ruim 26.000 huishoudens de stadsverwarming in Pur...

Reactie Commissie m.e.r. op onderzoek Investico in de media

De onafhankelijke Commissie voor de milieueffectrapportage is bij wet ingesteld om advies te geven o...

Einde aan wegwerpplastic in Caribisch Nederland

Caribisch Nederland doet het gebruik van wegwerpplastic in de ban. Saba, Sint Eustatius en Bonaire t...

Vraagtekens bij vangacties ganzen door provincie Noord Holland

Begin mei ontving het college een brief van de provincie Noord-Holland met het onderwerp: ‘Vangact...